Haven

Haven
En lille have på 200 m2

torsdag den 9. juli 2015

Varme - eller ej - det springer ud alligevel

Kaprifolie, Lonicera Belgica Select
Selvom de lange lyse varme sommeraftener med duften af kaprifolie lader vente på sig, er kaprifolierne nu sprunget ud alligevel. Jeg har hele 3 af slagsen i min lille have, 
for hvad man ikke har i m2 på jorden, må man have oppe i luften.
Clematis texensis Princess Diana er også sprunget ud. 
Nu hvor flere ting er på retur, og jeg skal i gang med saksen ved jorden, er det godt at vende blikket opad, hvor klatreplanterne begynder at springe ud.
Dahlia Impression Famosa
Den første dahlia er også sprunget ud. Jeg har i år 9 krukker med dahlia stående rundt omkring. Jeg blev overrasket i går, da jeg opdagede, at denne allerede var sprunget ud. Den ser ganske vist ikke helt ud, som jeg havde forventet. I år er jeg begyndt helt forfra med dahlia, 
for jeg var for sløv til at få knoldene op af krukkerne sidste efterår.
Nøkkeroserne i mit lille vandhul er gået helt amok i år. 
Der er mange blomster, som titter op over vandoverfladen. Farveholdningen omkring vandhullet er hvidt og lysegult, og selvom disse blomster mere ligner spejlæg, passer de fint ind. Jeg har hele 2 nøkkeroser i vandhullet, og det er med  dem som med så meget andet i min have.
Jeg glemmer lidt, at jeg ikke har så megen plads.
Rosa Our Last Summer
er fra Plant n'Relax serien, og er en af de 3 nye roser, som dette forår har kastet sig op i min indkøbskurv. Det er en dansk rose frembragt af Rosa Eskelund fra Roses Forever. (Jeg spekulerer lidt på om fr. Eskelund har taget navneforandring, efter hun har valgt erhverv). Jeg havde allerede i foråret købt Austinrosen James Galway til dette sted, men da jeg på planteskolen stak næsen ned i et eksemplar, som allerede var udsprunget, måtte jeg afgjort eje denne rose. Duften er usædvanlig kraftig og ovre i de citrusagtige  noter, som jeg så godt kan lide. Jeg har plantet den i et kraftigt dalbystativ fra Bilka, for den kan blive 2 m høj. Rosen har vundet priser for sin duft og skulle desuden være sund. Som det fremgår af dette foto, er løvet kraftigt, blankt og skinnende. Naturligvis remonterer den også. Den er forøvrigt døbt af Ghita Nørby.

5 kommentarer:

  1. Det med de lange lyse og varme nætter, er vist lige ved at passerer for næsen af os! Noget som kan få mig til at gå i panik! Men der er selvfølgelig ikke andet for end at bevare roen og det kan vel nåes endnu. Ellers kan vi håbe på varme mørke aftener med stearinlys på terrassen.
    Jeg elsker Princess Diana, har haft den ikke mindre end to gange og begge er forsvundet fra jordens overflade. Frygtelig trist. Til gengæld venter jeg på Princess Kate, som også er klokkeformet med mere kongeblå-lilla i det.
    Jeg får helt lyst til at stikke næsen i din "Last summer" rose, efter den beskrivelse... :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Efter jeg havde læst dit indlæg, dumpede jeg ind i Søren Ryge som var på besøg i en rosenhave... og ejeren stod netop og skamroste Our Last Summer og dens duft. Lidt sjovt ikke... ;o)

      Slet
  2. Hej Nette.Sikke et vejr vi holder os................det er lidt ØV.
    Roserne kan bestemt ikke lide dette vejr.Der er kun en smuk rose på min Constance Spry tilbage.
    Den smukke klematis Diana er slet ikke til at få fat i.Den er altid udsolgt.
    Mine dahlia har blomstre de sidste 14 dage.
    Og du frister da hele tiden med nye skønne roser som man ikke kan leve foruden.
    God aften knus Jette

    SvarSlet
  3. Smukke billeder fra din have, jeg glæder mig også til at mine Klematis springer ud. Skøn rose, den kunne også godt hoppe ned i min kurv

    SvarSlet
  4. Hej Nette, jeg bliver altid så forundret og benovet over hvor meget du kan have i din lille have. Men som du siger så må man bruge noget af den plads der opad. :o) Our Last Summer , er vel nok smuk. Den forstår jeg godt du måtte have med hjem.
    Alma og jeg er lige kommet hjem fra haven, nu har vi ferie og den skal bruges i Casa Asti. Lige nu ligger hun og sover ved mine fødder, jeg var ellers ved at fortælle hende om din flotte have :o)
    Kh Linda

    SvarSlet

Du er altid velkommen til at lægge en kommentar!