Haven

Haven
En lille have på 200 m2

tirsdag den 28. april 2015

Sødt og mærkeligt ukrudt. Hvem ved, hvad dette er?

Det vælter op med underlige ting i mine bede, som jeg ikke aner, hvad er. Klog af skade er jeg blevet tilbøjelig til at rive det meste op, da jeg tidligere tænkte, at det kunne være et eller andet vidunderligt, som havde selvsået sig, hvorefter jeg senere på sæsonen, måtte ase og mase med at fjerne et eller andet hæsligt. Jeg investerede sidste år i en bog om ukrudt for bedre at kunne hitte rede i, hvad jeg skulle lade stå.
Denne lille yndighed står i græsset ind mod et bed. Den er ca. 15 - 20 cm høj, har næsten intet løv, og er ualmindelig yndig. Er der nogen, som ved hvad det er for en kær en?
Det sparsomme løv er meget fliget. Hvis man ser godt efter, 
kan det ses på nederste halvdel af den stive stængel.
Disse mystiske små javertusser har jeg i næsten alle bede. Jeg har flået en del op, men eftersom jeg godt kan lide den småvilde stil, har jeg overvejet at lade den stå. 
Er der nogen som ved, hvad det kan være?
Mærkeligt.
Der er ellers temmelig tæt de fleste steder i mine bede. Egentligt burde jeg befri roserne lidt, men det må vente til forårsblomsterne er færdige.
Det er en skøn årstid ikke?

32 kommentarer:

  1. Hej Nette
    Jeg melder pas til dit ukrudt, så fint ukrudt har jeg ikke. Den første får mig til at tænke på springklap Kardamine, men den står jo nok ikke i græsset. Javertusserne har jeg vist også nogen af, de kommer op her hos mig.
    Jo det er bestemt en skøn årstid, bedre bliver det ikke :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, hvis du ikke ved det, hvem mon så ved det? Var næsten sikker på, at du ville vide, hvad det var ;-) Jeg vil lige Google Kardamine. Den har jeg aldrig hørt om.

      Slet
    2. Jow, Lisbeth. Du er genial. Har lige googlet, og tror sørme, at det er en Cardamine pratensis. Tak for svar!

      Slet
    3. Så mangler vi bare nr. 2. Hvad er det? Nogen bud?

      Slet
  2. Hej Nette. Lisbeth er skrap til at navngive planter. Jeg ville ønske hvad den anden er for en, men jeg ved det ikke. Spændende om andre kan svare. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, Lisbeth har et godt ry for stor plantekendskab.

      Slet
  3. Hej Nette, når ukrudt er så fint som din Cardamine, så må del vel nok få lov at blive. Lisbeth hun er det bedste botaniske leksikon :o) Jeg skal da lige love for der er trængsel i dine bede, så forstår jeg bedre at du syntes jeg har meget bar jord :o) jeg følger da lige med om der er andre der har et bud på din javertus :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Javertussen har jeg i så rigelige mængder, at hvis det var noget lækkert, kunne jeg sagtens forære adskillelige væk.

      Slet
  4. Nej.... jeg har ingen latinske navne til dig....(nå, det kom nok bag på dig, hva'!), men frk. Kardamine er ualmindelig skøn. Pas nu godt på hende. Og Javertusserne bliver man jo lidt nysgerrige på, så kan du ikke lade et par stå, så vi kan se udviklingen. Hvad gør man ikke for en nysgerrig medblogger!! ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo, et par stykker kan jeg godt lade stå. Sagtens. Det er så dejligt enkelt i din have, hvor de fleste planter hedder Æææhh, Jaaaa eller hmmmm. Navnene er jo også ligegyldige, hvis blot man kan forklare andre, hvordan de ser ud, og hvorledes de opfører sig.

      Slet
    2. Jow-jow.... har jeg også en der hedder.... ;o)

      Slet
  5. Jo det er en skøn tid, hvor dejlig din have er godt tæt. Husk skal du besøge Eges Have bor jeg tæt på....Eges Have 27 og 28 juni fra 10 - 17...,og AUG. 15 og 16 AUG

    SvarSlet
    Svar
    1. Orv, Det vil jeg huske Grethe! Tak!

      Slet
    2. Åh, jeg MÅ op og se Eges have iår. Håber een eller anden kommer med en reminder på en eller anden blog, da jeg er SÅ distræt.

      Slet
  6. Kære Nette.

    Hvor er det godt, at Lisbeth er sådan en fantastisk plantekender, for sådan en lille yndighed må da have et navn. Jeg havde luret længe på dit smukke billede, for blomsten vakte stærke følelser i mig, uden at jeg på nogen måde, kunne begribe hvorfor. Jeg havde intet begreb om, hvilken plante der kunne være tale om.

    Da Lisbeth løste gåden, kom jeg til at tænke på min barndoms eng, som jeg elskede overalt. Vi boede ved en stor eng, hvor der hvert forår var i tusindvis af disse graciøse eng-karse-blomster, som jeg plukkede ind til utallige små barnlige buketter. Åh, jeg elskede den blomst.

    Håber den vil etablere sig rigtig godt hos dig, Nette. Den passer perfekt ind i din have.

    Den anden plante er nok en helt ny Nette-hybrid som vil gøre dig verdensberømt i plantekredse?:o) En Nettus mysticfolius måske?

    Knus fra Fru Skvalderkål, som har meget travlt.........gardenparty lige om lidt, you know:o)

    SvarSlet
    Svar
    1. En rigtig sød historie! Fatter ikke at ingen kan komme med bud på plante nr. 2. For jeg er vis på, at det ikke er en sjældenhed.

      Troede ikke at I brugte det med skvalderkål oppe på øen. Jeg er også over det som en høg. Desværre er min længste hæk på 20 - 25 m fuldstændigt inficeret med det lede kål. Suk. Godt krukkerne er opfundet ;-)

      Slet
    2. Nette, mit bedste bud på nummer 2 må være en mælde, der endnu ikke ved, at den er en mælde.

      Jo, vi bruger det med skvalderkål rigtig meget her på øen.

      Slet
    3. Og så bruger vi også det med mælkebøtter, hyrdetasker, krybende ranunkler <'+zx%¤#&%^* for beep da ikke også......padderokker, brandbæger, rapgræs, fuglegræs, hønsetarm..=*^¨'zx#>>&% beep......kortstråle, kvikgræs, nælder og jeg skal komme efter dem. Agersnerle har vi ikke. Det var da mærkeligt. Er netop inde og holde en spisepause, fra en næsten manisk lugning. De skal døøøøøøøøøøøø......de... beep beep!!!!

      Knus fra ukrudtsbekæmperen med ryg i to lag og arme der værker og er meget lange

      Slet
    4. Og vorterod...beep <+¨^'_*****%¤##

      Slet
    5. Og jeg som troede, at al ukrudt i Danmark havde besluttet sig for at holde fest i min have. Kan forstå der er en fest-afdeling på Mors.

      Slet
    6. Nej. Det er ikke en mælde.

      Slet
    7. Altså ukrudt findes også i rigelige mængder i min have, så I er ikke ene om det :) kvikgræs, mælkebøtter, vorterod og mælder, paderokke har jeg heldigvis ikke, ej heller skvalderkål selvom det gør sit bedste for at komme ind. Til gengæld har jeg mange små selvsåede ahorntræer, er I også med på den? Så på Samsø holder vi også ukrudtsfest :)
      Men jeg gør hvad jeg kan og vil bestemt ikke være stresset over det. Jeg satser på, at de folk der kommer til åben have kigger mere på mine planter end på mit ukrudt. Det må du også gøre Tante Grøn :)
      Kh til jer fra endnu en ukrudtsbekæmper

      Slet
    8. Kære Lisbeth.

      Ja, du kan tro vi er med på selvsåede ahorntræer. I stor stil endda. Er du så med på selvsåede hyld? :o)

      Ja, det er virkelig trist, hvis folk kigger efter ukrudt istedet for blomster. Ønsker dig rigtig gode åben have dage.

      Himlen bliver lidt mørk nu. Kunne man virkelig være så heldig at få en tår vand fra Overgartneren deroppe? Her er knastørt og jeg synes stauderne er bagefter i vækst iår.

      Regnvejrshåbefulde hilsner

      Slet
    9. Kære Tante Grøn
      Ja hyld har jeg også, men ikke i så stor stil som ahornene.
      Hvis folk kun kigger efter ukrudt, må de hellere blive væk.
      Her er også mørk himmel, så lad os bare få 10 mm mindst. Det vil helt sikkert sætte gang i noget mere. (og flere ahorn :(

      Slet
    10. Jeg har også ahorn og hist og pist men slet ikke i det omfang, som skvalderen og fuglegræsset f.eks. Der skulle komme regn i morgen her. Haven trænger, men jeg håber ikke den vasker alle blomsterne ned på mine blomstrende træer.

      Slet
  7. Jeg kan desværre heller ikke hjælpe.....jeg HAR jo selvfølgelig simpelthen ikke urkrudt i MIN have.....fnis!!!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Naturligvis har du ikke det, for det hele er på Mors eller i min lille have. Især skvalder, brændenælder, padderokke, ENORME mængder fuglegræs, kvikgræs og mælkebøtter. Alt andet er vist på Mors. Mælkebøtterne har jeg heldigvis en effektiv Fiskars dims til. Den laver ganske vist et stort hul, men det er på mystisk vis væk næste dag.

      Slet
    2. Kan du ikke plante noget andet i det hul, der fremkommer efter mælkebøttejernet!!?? Ja, man kan jo ligeså godt være lidt praktisk!! ;o)

      Slet
    3. Fru Fniis, du er altid så kreativ.

      Slet
  8. Jeg tror, at mysteriet med javertussen er løst. Jeg havde i dag besøg af et par havenaboer, hvoraf den ene er kyndig udi vilde blomster. Jeg viste hende et eksemplar af den mærkelige vækst og hun mente, at det var........ dadaaaaaa en DUEURT. Og det er selvfølgelig det det er!

    Ved samme lejlighed bad jeg hende på et tidspunkt passe på, at hun ikke kom til at træde på mysterieblomst nr. 1 (Cardemine Pratense), som står lidt tosset i græsset, og hun sagde straks "nå, det er jo en eng-karse". Jeg har i dag opdaget et 3. sted, hvor denne lille smuksak står i græsset. Mærkeligt at jeg ikke har fået øje på den før nu, for så stor er min have jo ikke.

    SvarSlet
  9. Anne Marie fra Lønbæk Planteskole har netop bekræftet, at det er en dueurt. Så nu er vi helt sikre :)
    Jeg har den også, ikke noget at samle på.

    SvarSlet

Du er altid velkommen til at lægge en kommentar!