Haven

Haven
En lille have på 200 m2

torsdag den 30. april 2015

Narcisser, tulipaner, og blomstrende træer

Selvom jeg kun har dyrket haveriet i forholdsvis få år, har der efterhånden sneget sig nogle traditioner ind. Efter jeg begyndte at lægge forårsløg om efteråret, er der nogle bestemte sorter, som jeg supplerer med hvert eneste år, men der er også nogle spritnye sorter, som bliver prøvet af. I år prøver jeg f.eks. for første gang tulipanen Santander, og den er ikke ret grim. Jeg har aldrig haft frynsetulipaner tidligere af frygt for, at de var for hysteriske at se på, men noget tyder på, at dette bliver en af gengangerne.
Den er da ikke til at stå for
Den hører til de mellemtidlige tulipaner og blomstrer nu.

Tulipa Candy Prince står i et bed med andre lyserøde tulipaner, og er en af gengangerne. 
I baggrunden er det tulipa Pink Diamond og AAfke, som også begge blev suppleret i efteråret.
Narcissus Avalon er ny og dejlig.
Den håber jeg, at Bilka får igen næste år, for kan man lide lysegult, er denne vidunderlig.
Cheerfulness må man også have, hvis man er til det duftende og cremede.

Pipit her er ny og lige ved at være for gul til mig. Heldigvis fortalte Lene fra Havefolket mig i efteråret, efter jeg havde købt den, at den var temmelig gul, så jeg satte den i krukke for at se tingene an. Juryen er stadigt ude på denne. Jeg vil overveje nøje om den skal plantes ud i bedene. Måske falmer den til det syrlige gule i takt med den modnes.
Til gengæld har den en kraftig og meget skøn duft.
Jeg har masser af Mount Hood, Thalia, Obdam og pinseliljen poeticus (skønt navn for den sidste ikke?), og de kommer troligt igen hvert år. Heldigvis.
For selvom min have ikke er spækket med forårsløg, som visse andre steder, har jeg rigtigt mange, og når de skal lægges om efteråret, virker det næsten molboagtigt, for hver gang jeg stikker løglæggeren ned, kommer jeg til at ødelægge et løg, som allerede lå der.
Gad vidst hvad andre gør?
Nu skal man ikke kun gå og kigge ned, for oppe i luften er der også nogle små mirakler i gang.
Nordens oliven. Pyrus salicifolius pendula sprang ud i forgårs.
Træet er opstammet og virker som en flot overstander. Det er ca. 2 m højt.
 En af de få ting i min lille have, som stadigt står her fra den tidligere ejer, er et vidunderligt kirsebærtræ. Det blomstrer ikke så tidligt som mange andre.
Det er lige begyndt at springe ud i forgårs.
(Alle billeder i dette indlæg er taget i går aftes lige før solnedgang).
Det får de bedste kirsebær, jeg nogensinde har smagt.
Af uforklarlige årsager er der stor forskel på høstens størrelse fra år til år.
Det står midt i haven, og jeg beskærer det ganske let ca. hvert andet år,
for at det ikke skal blive for voldsomt.
Det kan vel ikke være derfor, at der er forskel på høsten,
for når der er blomster om foråret burde der vel også komme frugter.
Ganske vist aner jeg ikke, om det er selvbestøvende,
men der er også kirsebærtræer i andre haver her omkring.
Men skal det være bestemte kirsebærsorter for at mit bliver bestøvet mon?

19 kommentarer:

  1. Jeg har også købt Pipit sidste år. Den er nu fin gul med lidt hvidt i midten. Jeg duftede til den i går, og blev vildt begejstret. Sikke en skøn duft. Jeg har det også lige som dig. Jeg skal lægge nye løg, og så var der nogle i forvejen. Så må vi prøve et andet sted. Er ikke god til at tegne en oversigt over hvor de forskellige planter er.
    Ønsker mig meget et godt kirsebærtræ, som ikke bliver så højt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja Gitte, duften er VIDUNDERLIG. Jeg stod med hovedet nedad nogle få meter fra krukken med Pipit for nogle dage siden, og kunne ikke forstå hvor den dejlige duft kom fra. Jeg kan ikke tegne oversigt over, hvor jeg lægger løg, for dem propper jeg ned over det hele. Ikke i grupper.

      Slet
  2. Min Pipit (også fra sidste år) står i en krukke med Avalon...og jeg synes faktisk at de har samme farve...ikke spor for gul..... underligt ikke ? Cheerfulness har jeg noteret mig..... i år er jeg helt tovlig med forskellige Narcisser :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Narcisser er ikke til at undvære. Der er så mange skønne forskellige.

      Slet
    2. Sussi du har ret. I går aftes, torsdag, da jeg igen kiggede på Pipit, kunne jeg godt se, at de var falmet mere, og nu er ved at være en "pæn" gul farve. Tænk at et døgn kan gøre den forskel. De falmer dog en del langsommere end Avalon. De får lov at blive ;-)

      Slet
  3. Hej Nette.Lige nu er det tid for sprøde tulipaner og skønne narcisser.
    Og du har mange af slagsen.Thalia og obdam har jeg også her i min have.
    Det smukke Nordens oliven købte jeg for to år siden.......................det står i en krukke.
    Og kan da se at mit gamle kirsebærtræ ligner dit.Og det bliver beskåret ca. hvert 3 år.
    Har lige læst hos Countryliv at du også kommer til åbent hus d.30/5håber vi kan mødes der.
    Det kunne da være hyggeligt.
    Rigtig dejlig dag knus Jette

    Sidste år lavede jeg en oversigt over mine tulipaner og narcisser.....................for jeg var også træt af at støde på gamle løg hver gang man LIGE ville lægge nogle nye.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er slet ikke umuligt, at vi støder på hinanden den 30. Jeg har opgivet at lave lister over de planter og løg, jeg har i haven. Selv i min lille have er det næsten uoverskueligt.

      Slet
  4. Hej Nette!
    Havde slet ikke opdaget at der igen sker noget på din blog, så nu har jeg meldt mig som fast læser, da jeg jo også er lidt nysgerrig:-) og måske kan få et par fif eller mange i kunsten med at plante tæt.Hvor er nordens oliven smuk i blomsten. Vi har en del vilde kirsebær og morel træer i vores lokale og vilde område, og nogle år er bær år mens andre ikke er, sådan er det også i vores have, men om det er en regel ved jeg ikke.
    Skønne billeder, yesss det er forår og det er dejligt!
    Hilsen fra Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Anette, jeg er nok ikke så stabil til at lave indlæg. Det skal være når lysten (og tiden) melder sig.

      Jeg håber på mange kirsebær i år. Gad vidst om det er insekternes aktivitet, som bestemmer hvor mange kirsebær der kommer. Vi må passe på vores bier og brumbasser.

      Slet
  5. Hahahaha hvor er du sød! Alle pillede fascineret ved min frynsetulipaner - de virker jo næsten som gummi. Jeg graver rask væk ned i løg allevegne - haveplan på den måde gider jeg ikke.
    Pipit lyder skøn, den må jeg have i mente.
    Så vidt jeg ved bestøver alle sødkirsebær hinanden, men en omgang frost i blomstertiden, kan godt koste på udbyttet det år. Jeg har oplevet at min mormor satte gaslamper ud om blomstrende frugttræer, hvis der kom nattefrost.
    Men Nette, du kan da hoppe rundt med penslen og "antenner" for at bestøve ;-) Så må du gerne ringe inden hahahaha!

    SvarSlet
  6. Nå Cendie, så du kunne tænke dig, at jeg skulle stæse mellem kirsebærtræer i andres haver og mit eget for hver blomst? Næ du. Den går vist ikke. Motionen ville måske nok være tiltrængt, men jeg må vist hellere bruge kræfterne på andre vigtige gøremål. Som at fjerne ukrudt og 9999999999 andre vigtige gøremål. Som jeg nok ikke når alligevel...... Suk

    SvarSlet
  7. Det er bestemt en ikke ret grim tulipan - din fryns - men til gengæld et usædvanligt grimt navn!!! Er det ikke noget med banklån og reklamer...? ;o) Nå pyt, det kan skønheden jo ikke gøre for.
    Nu ser jeg også lige at du snart springer ud som havekendis! Det er da fantastisk godt gået og jeg vil glæde mig til at bladre og se din smukke have. :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Sjovt fru Fniis, jeg har også undret mig over navnet. Det er ganske rigtigt det samme som forbrugerlånene, der gøres reklame for i tv.

      Har du bladret i bogen, siden du ved det? Jeg er lidt benovet, for det er lækkert og fint selskab jeg er kommet i. Der er nogle utroligt smukke haver med i bogen. Ikke mindst Claus' egen og Tante Grøns.

      Slet
    2. Det er fuldt fortjent med det fine selvskab...! :o)

      Slet
    3. Stave kan jeg så heller ikke.... :D

      Slet
  8. Hej Nette.
    Alma pigen og jeg har heller ikke nogen styr på det der med løg overhovedet, jeg graverløgene ned..Alma graver dem op og jeg graver ned igen og nu er det så at jeg kan se det kommer til at se spændende ud :o)) og meget unikt. Jeg tror at vi prøver samme metode til efteråret.
    Din fryns er virkelig lækker og det samme er alle de andre sprøde duftende lækre planter du viser. Nordens oliven er super flot, du er altså ret god til at tage billederne i den rigtige vinkel.
    Rigtig god bededag til dig.
    Vuf og hilsner herfra Alma og mig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er da skrækkeligt, at du skal grave løgne ned 2 gange. Jeg synes, at en gang er mere end rigeligt. Nå pyt. Bare Alma morer sig ;-) Jeg burde gennemfotografere bedene nu, så jeg kan se, hvor tulipanerne og narcisserne står. Måske der bliver mindre spild til efteråret på den måde. Nå, det siger jeg hvert år.

      Slet

Du er altid velkommen til at lægge en kommentar!