Haven

Haven
En lille have på 200 m2

søndag den 26. april 2015

Foråret og håbet er lysegrønt

Alle årstider har sin charme, men foråret er noget helt særligt, synes jeg. Det skyldes muligvis den længsel for jord under neglene, som den mørke vinter er skyld i. Jeg kan se, hvorledes alting i min lille have udvikler sig dag for dag lige nu. Jeg forbavses til stadighed hver dag, når jeg opdager, hvordan det hele spurter af sted. Og jeg har meget svært ved at følge med. Listen over gøremål er lang og min have roder en del lige nu. Jeg har rigtig mange krukker, som jeg bøvler med. Det i en sådan grad, at jeg i dag har ondt alle vegne af at slæbe som et mulddyr i går. Men håbet (og planen) er, at haven skal være endnu smukkere i år, end den var sidste år.
Den grønne farve på Acer shirasawanum Aureum er for mig næsten indbegrebet af forår. Det lille træ købte jeg forrige år efter at have beundret det i nogle år i et bed hos en havenabo. Jeg havde ikke plads i mine bede til det, så det står i krukke, og det klarer det fint. Krukken står endnu i mit grønne plastikhelvede (et grønt plastik drivtelt fra England). Det var min mening at teltet skulle ned i går, men jeg fortrød, for jeg har intet drivhus og ejheller et potteskur, og da det begyndte at dryppe, mens jeg fumlede med potter, stillede jeg mig ind i teltet i læ for regnen. 
Herinde står også en klematis, som jeg kom til at købe for et par uger siden. Jeg er stadigt pjattet med det limegrønne/gule løv og denne clematis alpina Stolwijk Gold har jeg været hypnotiseret af, siden jeg så den i Claus Dalbys seneste krukkebog I Potter og Krukker. 
Den bog er for øvrigt anbefalelsesværdig.
For at få plads til at rode inde i drivteltet, måtte jeg smide nogle krukker ud, og jeg er vis på, at disse krukker sætter pris på, at komme ud i den friske luft. I stedet blev der gjort plads til de 17 dahlia, som jeg fik sat til forspiring i går. 17! I min lille bitte have, som i forvejen er proppet. Jeg må have spist søm. I virkeligheden burde jeg have et skilt på havelågen med ordene "ALT OPTAGET".
Nede i "skovhaven" myldrer det også frem. Her er det primulaer fra sidste år, som lyser op.
"skovhaven" står med citationstegn, for det er i virkeligheden et nordvendt rodebed på 1,5 x 6 meter ind mod en havenabo, som nægter at fjerne skvalderkål.
Her fik skvalderkålen sidste år selskab af bl.a. denne bispehue, som Lisbeth fra Countryliv gav mig en luns af. Jeg ved ikke, om jeg skal klippe de gamle blade af? 
Hvorom alting er, er den sprunget ud med de yndigste lysegule blomster.
Inden for i køkkenet hersker der også uorden, for på denne årstid er der gang i frøbakkerne. En eller anden - var det mon Hanne fra Hanne i haven? - kom med et tip om, at bruge kød- og grøntsagsbakkerne til "bredsåning". Blot skulle man lave huller i bunden med en loddekolbe.
Vi kan vist godt blive enige om, at det ikke just pynter i vindueskarmene.
Lampen er en billig arkitektlampe fra Ikea, hvori jeg har sat en specialpære fra Nelson Garden for at give planterne tilskudslys.
Jeg benytter helst så-installationer som denne, men bakkerne er blevet taget i brug, fordi nogle af frøene var små som støv. Jeg ved godt, at disse er lidt pebrede i indkøb, men kvaliteten er til at føle på. De vil holde i mange, mange år, og er nemme at bruge.
De små plantebørn tættest på kameraet er Ipomoea White Feathers. Man kan allerede nu se det fjerlignende løv. Jeg er meget spændt på, hvordan de kommer til at se ud, når de bliver 2 m høje. Jeg har ikke set dem "live" og er heller ikke stødt på dem på nogen blog. 
Er der måske en læser, som kender den?



19 kommentarer:

  1. Hej Nette
    Jeg sidder med et benovet udtryk i ansigtet, for hvor i alverden får du plads til alle de spændende ting du dyrker og 17 dahliaer. Du har godt nok også gang i den, jeg beundre dig virkelig for at have lyst og overskud til at så, så meget.
    Hvor mange krukker har du i din have ? det ser ud til at være en hel del og det er så tungt at bakse rundt med. Man skulle have sådan en smart krukkevogn. Men det kræver jo bare plads til at køre rundt med sådan en.
    Den lille fine Clematis er godt nok sød og sikken en farve.
    Masser af havehilsner fra Alma og mig.

    SvarSlet
  2. Hvor jeg får plads? Aner det ikke. Jeg propper. En havenabo talte min krukker sidste år, og kom vist til ca. 100 stk. i alle størrelser. Jeg har for længst brugt al plads i bedene, så jeg kaster det i krukker og en krukke mere, kan man jo altid klemme ind. Det med krukkerne er hr. Dalbys delvist skyld i. Han kan om nogen få krukkebede til at ligne en million. Krukke løsningen fandt jeg på, fordi jeg har havenaboer, som ikke fjerner skvalderkål i skel, og jeg derfor ikke kan have rigtige bede. Og da jeg hos Claus Dalby så, hvor flot og stemningsfuldt det kunne laves, gik jeg i gang. Der er dog lang vej igen, før jeg er på hans smuk-niveau.

    SvarSlet
  3. Jo, klip de gamle blade af bispehuen, der kommer nye fine :-)
    Det er et værre knokleri her om foråret (og efteråret) med alle de krukker. 17 med dahlia, det bliver flot, Nette, det glæder jeg mig til at se. Jeg kan ikke være med der, har vidst kun otte-ni krukker med dahlia. Jeg er næsten løbet tør for krukker generelt, så kreativiteten må i sving.
    Skønne, skønne primula du har i skovhaven. Apropos skvalderkål, havde du succes med kulsukker? Jeg har overvejet om jeg skal investere i det.
    Hvor er de et smukt bord med de limefarvede i krukker og din nye klematis er også en skønhed, den vil jeg notere:-)
    - og her? Jo jeg har travlt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for tip til at klippe bladene af bispehuen. De lysegule blomster er yndige.
      Kulsukkeren lader til at holde skvalderen nede. Jeg skal have klippet nogle udløbere af, som er kravlet ud på fliserne på den lille servicegang ned langs Kagehuset. Det er garanteret pærenemt at stiklineformere dem. Du skal være velkommen til dem.
      Mht. dahliaerne har jeg ganske rigtigt købt 17 stk. men jeg har købt mere end 1 af flere af dem. De skal vel bare i større krukker. "Det skal se ud af noget", som "nogen" siger ;-)

      Slet
    2. Ja, der skulle naturligvis stå "stiklingeformere". Du har mit telefonnummer, så du kan bare ringe.

      Slet
  4. Hej Nette.Ja !!! jeg spørger også om hvordan du dog skal få plads til at det du har sået og 17 dahlia.
    Har selv14 til forspiring.
    100 krukker lyder helt overdådigt...................men det ser jo godt ud hos dig.
    Smukt bed med de lilla primula .
    Men bænken med de limefarvede planter er jeg meget vild med.
    Og din acer er da helt fantastisk.
    Har tænkt lidt over hvor du kan have lidt overdækket.................hvad med foran dit skur,
    Hvis du sætter en stolpe og ligger klart tag på op af huset ............er der ikke plads til det?
    God aften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo, Jette. Jeg har alvorligt talt overvejet netop at sætte en stolpe eller to ned og lægge klart tag på. Det ville være en nem lille løsning, men det ville nok ikke give så meget mere plads, for der skal jo være plads til at døren ind til skuret kan åbnes. Men det er nok eneste udvej.

      Slet
  5. Hahahaha....jeg kan altså ikke lade være med at trække på smilebåndet...for hvor jeg dog kender det der med pladsmangel...
    Jeg mangler stadig at finde plads til - jeg gætter på - 800-1000 løg, som jeg satte i krukker og spande i efteråret.... Nå ja..og jeg har 34 dahliaer til forspiring (dvs. de ER spiret....de 32 af dem...og har fået nippet topskuddet....og de bare vokser og vokser.... Godt det snart er maj så jeg kan få dem udenfor...
    Hvor jeg så skal få plads til dem (de skal stå i potter) det må jeg finde ud af til den tid.

    Dine limefarvede planter er skønne - jeg er også vild med den farve :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var dog en stor mængde løg. Jeg har opgivet det med tulipanløg i krukker. Musene holder fest med dem. 34 dahlia er også en sjat. Hold op hvor det må være skønt i sensommeren. Jeg har brug for en større have.

      Slet
  6. Jeg er da glad for at der er en mere end mig der roder her i foråret, hvor der er så mange gøremål :-). Med det hele bliver jo så godt og det ser også godt ud ved dig, håber at du finder plads til det hele, mon ikke :-), kh Margit

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg forsøger at sætte krukker i lag for at udnytte pladsen vertikalt, men forår og efterår tænker jeg ofte, at jeg må have en skrue løs, for det er et hestearbejde. Og i år føles det som om, at pladsen er blevet endnu mere trang. Hvorfor mon det?

      Slet
  7. Hej Nette
    Jeg griner højt, da dit køkken til forveksling ligner mit! Jeg har blot et lysstofrør fra Nelson over mine.
    Jeg havde dig i tankerne forleden da jeg gjorde klematisindkøb! Har i nogle år drømt om Prinsesse Alexandra men det er ikke blevet til noget - før nu! Da jeg så den hos dig, så gik jeg på jagt og fik den allersidste på planteskolen. Den røg ned til Golden celebration og Alchymisten.
    Uuhh jeg har osse 34 dahilaer som skriger på at komme ud men vi har haft nattefrost og det skal åbenbart blive ved ugen ud :-(
    Hvor lyder det vildt med så mange krukker - men hvor er det en god idé når naboen dyrker vild have. Har selv sådan en nabo, hvor brombær, brændenælder og fuglekirsebær kommer snigende suk!
    Elsker simpelthen at du har et Engelsk havetelt til dine krukker! :-) Det er jo CDs have i miniskala?
    Jeg glæder mig til at se flere billeder fra din have.
    Rigtig god arbejdslyst

    SvarSlet
    Svar
    1. Prinsessen bliver du glad for. Den er meget smuk, og det er også nogle dejlige roser, du har valgt. Jeg har udviklet en smag for de roser, som er både lyserøde og lidt lys abrikos - som Alchymisten - men jeg insisterer på, at de roser som skal bo hos mig, skal være remonterende. Simpelt hen fordi min have er så lille, at jeg ikke har råd til, at roserne kun blomstrer 1 måned eller så om året. Var min have større ville jeg afgjort også have alchymisten ......... og en hel masse andre :-)

      Arhh, mht. teltet er det ikke CD i miniskala. Nok snarere nanoskala ;-)

      Slet
  8. Hej Nette. Jeg elsker dit ambitionsniveau, der kan og skal plantes i 3D, har du taget himlen i brug endnu ? Måske en lille pergola, med hængekukker på stolperne, og ampler imellem de lange overlæggere. Hvis du lægger klart tag på bare et par kvm så har du lige pludselig en ekstra overdækket terrasse.
    Henrik

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Henrik

      Nu skal du ikke sætte griller i hovedet på mig. Bortset fra at jeg mangler et sted med overdækning til at rode med jord og krukker, har jeg sat en stopper for projekterne. Jeg er ikke et "haveprojektmenneske". Selvom man godt kunne få den tanke. Kagehuset skal for øvrigt males denne sommer, så jeg har nok at gøre!

      Slet
    2. Kagehuset? Det lyder dejligt!

      Slet
    3. Kagehuset er mit lille havehus. Det hedder således, fordi jeg kun kan lokke min søn ned i haven, hvis jeg serverer kager. Fra bageren. For jeg har ikke tid til at bage i havesæsonen. Man (læs: jeg) kan ikke være allevegne på én gang. Da huset blev bygget i 2009, var min søn 14 år, og da jeg spurgte ham, om vi skulle kalde det Kagehuset eller Rosenhytten, sagde han STRAKS Kagehuset. Det passer meget godt med, at da jeg skulle have lagt tag på, blev jeg en smule besværlig, syntes håndværkerne. For jeg ville have nogle shingles med buet kant. Det forsinkede "byggeriet" et par uger, for de var ikke lige sådan at få fat i. Da "oversnedkeren" spurgte, hvad jeg mente, sagde jeg kækt, at det skulle være et pandekagehus. Ganske vist er jeg ikke en heks, men han forstod åbenbart, hvad jeg mente. For at gøre den historie endnu mere vanvittig, gik det op for mig, da taget var lagt, at min have er så lille, at man ikke rigtigt kan se taget, mens man er i haven. Så jeg må se på pandekagetaget oppe fra min lejlighed. Tosset.

      Slet
    4. Hej Nette. Altså hvor er du sjov:) Kan ikke se taget mens man er i haven:) Og så alt det påstyr,... jeg må altså le nu. Du har en fin humor:)
      Jeg beundrer virkelig din have, hvor er den bare fuld af smukke detaljer overalt, både hvad angår indretning af haven og alle de smukke blomster, meget romantisk. Vh. Lykke

      Slet
  9. Neeej hvor er det en god historie! Det kan jeg virkelig godt forstå du gerne ville - det er så smukt! Elsker at lure de forskellige tage i f.eks Barnaby - englænderne kan altså noget med håndværk. Luksus at du osse kan se det hele lidt fra oven - sikke et perspektiv det må give :-)

    SvarSlet

Du er altid velkommen til at lægge en kommentar!