Haven

Haven
En lille have på 200 m2

tirsdag den 27. januar 2015

Jeg indrømmer det gerne: Jeg elsker blomster

Blomster i haven. Blomster i krukker. Blomster i potter. Blomster i alle afskygninger. Næsten. Og. Blomster i vaser. Såvel sommer som vinter. På denne årstid er jeg muligvis en smule mere blomsterhungrende, og det gode ved blomster i vaser er, at de altid gør omgivelserne smukkere. Jeg har ikke den store evne til at lave stillebener, men en smuk vase med en frisk buket kan jeg godt finde ud af. Jeg har ikke mange vaser, men dem jeg har, er jeg glad for og bruger flittigt.

Jeg binder ikke buketter, så da jeg så billeder af Holmegaards nye vaser og skåle lavet i samarbejde med Claus Dalby, var jeg allerede begejstret, fordi de så ud til at være lige noget for mig. En vasefacon, som man blot kan placere blomsterne i og VOILÁ, så falder de naturligt, og ser godt ud. Ingen hokuspokus. Ingen særlige evner.
I dag var jeg inviteret til Holmegaards presentation af Old English serien i Paradehuset i Frederiksberg Have.
Her var blomster i industrielle mængder
Holmegaard havde arrangeret en flot event og Claus Dalby holdt foredrag.
Alle deltagere havde fået en buket tulipaner og en af de små vaser, og i slutningen af foredraget blev vi alle instrueret i, hvordan man binder buketter i spiral. Det bragte megen munterhed til det bord, hvor jeg sad, og jeg var - som sædvanligt - ufattelig dårlig til det, men morede mig.
Sikke et held at vasen indbyder til, at man blot smækker buketten i vasen, hvorefter man kan glæde sig over et smukt skue, hvor man rigtigt kan se alle blomsterne.
Jeg fik den lille vase med hjem og kan bekræfte, at en helt enkel buket tulipaner får en mægtig fylde i vasen uden besvær, og får det til at se ud af "noget".  Genial vase.
Det lille blomsterbinder kursus var ikke nemt for mig, men sikkert noget damerne på fotoet her ovenfor kunne udføre med lukkede øjne. På Claus Dalbys højre hånd er det Margit Engen, som er forfatter til de dejlige bøger Engen, Haven og Blomsten samt Julefryd og Englelyd, på venstre hånd er det Claus Dalbys  medarbejder på Klematis gennem mange år og i baggrunden en blomsterkyndig dame, som jeg heller ikke har navnet på. Beklager.
Jeg er mindst lige så begejstret for skålene, som helt sikkert vil være eminente til rosenhoveder 
eller f.eks. helleborus hoveder. Jeg har alvorligt talt ledt efter noget lignende i et par år uden at finde det, og har i mangel af bedre om sommeren brugt nogle gamle glasskåle fra min mormor 
til rosenhoveder fra haven.
Journalister og andre flokkedes om Claus Dalby, da foredrag og blomsterbinderiet var slut.

Det er så nu, at jeg spørger mig selv, hvorfor jeg ikke fik taget et billede af den 3. vase, men der var trængsel omkring bordet. Det viste sig nemlig, at Old English også var lavet i en limited edition i en stor gulvvase størrelse. Mine sigt-og-skyd fotos er ikke Old English værdige, så I får lige et par officielle billeder også.
Skålen kan helt klart bruges til alt fra blomsterhoveder og løgvækster til slik og nøgler.
Men også vasen kan bruges til andet end buketter.
Så hvis vasen har "blomsterpause", kan den sagtens pynte og være nyttig samtidigt.

14 kommentarer:

  1. Hej Nette vidunderlig reportage! :-) håber du nød det, det så da fantastisk ud. Men med det job jeg har ville jeg ikke have mulighed for at deltage. Men ih hvor ville det være skønt. Derfor er det dejligt at se dine billeder. Kh Tina

    SvarSlet
  2. Dejlig reportage fra lanceringen af vaserne, der må have været en vildt dejlig stemning. Ha-ha... kan lige se dig sidde ved bordet og binde buketter, eller forsøge - jeg ville have været akkurat ligeså "dygtig" - er ikke god til det.
    Ja, vaserne er smukke og helt sikkert utroligt anvendelige.

    Jeg nød dine billeder og din fortælling rigtigt meget :)

    SvarSlet
  3. Hej Nette.Dejligt indlæg du har lavet fra Paradehuset..................er kun lidt misundelig på den skønne oplevelse du havde.
    Skønne vaser og skåle.....................og ikke mindst alle de smukke blomster.
    Ja !!! CD kan baer det med at lancere nye ting.
    Håber da at du bare lærte lidt om blomsterbinding.
    Rigtig god dag Knus Jette

    SvarSlet
  4. Kære Nette.

    Skønt at have en udsendt reporter, der kan sendes i byen, og være præcis der, hvor det sner. En anden hjemmefødning hungrer jo efter hot stuff og funky events ude fra den store verden. Hvor må det have været fantastisk, at være med til lanceringen af Claus` Holmegård-vaser.

    Det er nogle rigtig dejlige billeder, du fik skudt. Claus ser veloplagt ud, og er som altid omgivet af blomster og damer. Han har "tawet" på begge dele, den gæve gut.

    Jeg vil vædde en stang wienerbrød (med rigtig meget snasket hoftecreme ....)på, at både glasserien og den kønne og poetiske lille buketbog bliver en drønende succes. Holmegård vil for alvor slå deres navn fast igen igen og Claus...han er jo et household name i hele Skandinavien nu.

    Jeg gætter på, at der har lydt en perlende Nettelatter fra det bord, hvor du sad og bandt buket i spiral:o)

    Tusind tak for en herlig reportage.

    Ib Rehne, Cairo
    Nette Jackson, Der Hvor Det Sker

    Knus fra the middle of nowhere

    SvarSlet
    Svar
    1. Der var både latter og nys fra Nettes bord - håber ikke hun er blevet overfølsom over for blomster :)
      Knus fra én der også var inviteret til den skønne event.

      Slet
    2. TO heldige med invitationer til den unikke event:o) Kunne I ikke have smuglet mig med ind på een eller anden måde? I en stor skraldespand f. eks?
      Ja, de der meget karakteristiske Nettenys kan jeg da også godt have bange anelser om kunne være en begyndende blomsterallergi?:o(:o) Men charmerende er de ......nysene.... når man lige kommer sig over chokket første gang man hører det <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3

      Knus til jer begge

      Slet
  5. Spændende reportage - det ser ud til virkelig at havde været en fantastisk, morsom og givende dag. Smukt ser det ud med alle de blomster i de flotte vaser, dejligt du ville dele dine oplevelser med os der sidder her bag skærmen og kigger med.
    God dag til dig.
    Anita

    SvarSlet
  6. Kære Nette
    Heldige dig at få sådan en invitation, men tak fordi du deler med os andre :-) Glasserien er utrolig flot og jeg glæder mig til at se (med hænderne) nærmere på den.
    Stemningen ser ud til at være i top og skønt med et blomsterbinderkursus oven i også.

    SvarSlet
  7. Det må jeg sige, de er godt nok fine de nye vaser fra Holmegaard. Hvor må det have været en god dag fyldt med gode oplevelser, skønne mennesker og masser af blomster. Humøret kan da kun komme helt i top og billederne bevidner da også om at i har haft en fest :0)
    KH Linda

    SvarSlet
  8. Både vasen och skålen är jättefina, så roligt att få vara med på detta med Claus Dalby.
    Kram

    SvarSlet
  9. Skøn reportage Nette.......tak fordi du tog os med :0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
  10. Hvor heldig du har været, tak for de talte ord om dagen det må have været en absolut god dag..

    SvarSlet

Du er altid velkommen til at lægge en kommentar!