Haven

Haven
En lille have på 200 m2

lørdag den 25. oktober 2014

Lidt af det nye som fandt vej til min lille have denne sommer

Den forholdsvis nye Austinrose Princess Anne flyttede ind i min lille have i foråret 2014. På Austins hjemmeside står der, at det er en lidt anderledes rose, og det er det. Den er sund, grokraftig og og har en speciel farve og form. Jeg fik den store flotte pink Cleome i baggrunden forærende af en veninde, og de to har været et smukt makkerpar gennem sommeren. Skal lige sige, at Princess Anne også er flink til at remontere.
Nu vi er ved prinsesserne, så kunne jeg ikke stå for Poulsens Kronprinsesse Mary. Den har den lækreste cremegule farve, de dejligste buttede knopper og er smuk skålformet i udspring. Den dufter også meget dejligt.
Austinrosen Claire Austin blomstrer non-stop. Knopperne er gule om sommeren men udvikler sig til de fedeste lækre cremede og meget fyldte blomster i udspring. Den er vidunderlig. Jeg har endnu ikke plantet den ud, men har besluttet at den skal have en fremtrædende plads i et dalbystativ.
Den kan blive til en lille klatrerose. 
Dette foto er også Claire Austin! Det er taget den 14. oktober, og det er tydeligt, at vejr og årstid har ændret rosens udseende. Det skal dog siges at den i udspring ligner sig selv. Hvis ikke jeg vidste, hvor skøn den er, ville jeg nok have fået et chok over denne knopfarve.

Syrenen Primrose var afgjort ikke et impulskøb. Tante Grøn og hendes prins havde sat griller i hovedet på mig, og jeg jagtede rundt på flere planteskoler for at få et ordentligt eksemplar. Det lykkedes til sidst, og lykkelig var jeg. Som det vist fremgår, har jeg i år haft et lysegult flip.
Denne lysegule farve er uimodståelig og pragtfuld.


Det lille dværgferskentræ, Prunus persica Nana, var et impulskøb. Jeg synes det så sødt ud, og da jeg googlede for at få lidt info om træet hos forhandleren, opdagede jeg, at det bliver fyldt med lyserøde blomster om foråret - så vupti - stod det i kurven. Det er vist lidt sart, så det kommer ind i det grønne plastikhelvede denne vinter. Jeg håber meget, at jeg kan få det til at overleve vinteren.


Da jeg sad og kiggede på sommerens billeder for et par dage siden, var jeg meget overrasket over, hvor mange nye ting, der havde fundet vej til haven. Der er nok til adskillige indlæg.

10 kommentarer:

  1. Meget smukke roser og flot kombination af planter i det første foto.Claire Austin har jeg også blandt flere andre Austinroser og det er klart den bedste.Den kan fint bruges som klatrerose,da den bliver relativ stor.Syrenen bliver også et spændende bekendtskab,-jeg købte selv to i foråret på Heides planteskole,men en ren hvid og en lilla.Håber du får held med at overvintre ferskentræet.
    God lørdag!
    Lise

    SvarSlet
  2. Smukke roser du har fået. Jeg har også Claire Austin. Det er helt sikkert en god ide med et stativ, min er skudt helt vildt i vejret. . Åh jeg bliver helt forelsket når jeg ser din syren. Har altid ønsket mig en lys. God weekend.

    SvarSlet
  3. Dem vil vi glæde os til, du finder altid på noget sødt og lækkert. Den der Crownprinsesse Mary, den er jeg blevet bling forelsket i. H.a.r ikke plads til flere roser, meeeeeen, ... Øh. Har ikke fantasi til undskyldning kæk forklaring, eller oneliner. Så den skal jeg bare ha, kan jeg godt selv høre.

    Syrenen er også bedårende, Nette. Jeg har også slået mig på bleggul i år, i øvrigt.

    SvarSlet
  4. Tak til jer alle. Jeg er superglad for at høre, at Claire Austin arter sig, for jeg er indtil videre meget begejstret for den.

    Marianne, Mary bliver ikke så stor, og kan derfor sagtens stå i en stor krukke, hvis du passer og plejer den efter forskrifterne ;-)

    SvarSlet
  5. Lekre prinsesser! Er også glad i den lysegule nyanse.

    SvarSlet
  6. Kære Nette.

    Lutter lækkerier.....eller "Jenne guer sager" som vi siger heroppe.

    Roser får man aldrig nok af. De er så forførende, at man bare MÅ overgive sig. Det samme gælder pastelgule syrener.

    Knus og dejlig søndag (i tørvejr i haven måske)

    SvarSlet
  7. Vackra bilder!
    Trevlig söndag! Hälsningar Ewa :)

    SvarSlet
  8. Hej Nette.Sikke da nogle "smuksakker" du har tilført din lille have i sommer.Dejlige roser...............kan næsten dufte dem.
    Har være inde og læse dit indlæg med roser.....................dejligt at man lige kan titte derind hvis man vil have lidt information ang. roser.
    Jeg har forelsket mig i den skønne Princess Anne..................den må jeg bare have.
    Glæder mig til alle dine indlæg fra den dejlige sommer vi havde.
    Rigtig god søndag Knus Jette

    SvarSlet
  9. Flot syren, den er da rigtig lækker og så i den yndigste farve.

    Også altid dejligt med nye roser - Claire Austin er vist et MUST-have :)

    SvarSlet
  10. Clare Austin er på vej til Casa Asti og pladsen til den var bestemt, den er så lige(efter at have læst dit indlæg) blevet byttet om med Kronprinsesse Mary..som jeg da også må have.
    Den er så smuk den lysegule syren, jeg forstår da godt at du måtte have den. Jeg håber til næste år at komme op og se Tante Grøns fantastiske have.
    Ih hvor jeg også glæder mig til at se flere billeder fra din lille have.
    Kh Linda

    SvarSlet

Du er altid velkommen til at lægge en kommentar!