Haven

Haven
En lille have på 200 m2

fredag den 6. juni 2014

Roser med garniture

Hvis man ind i mellem stikker næsen inden for denne blog, er det nok ingen hemmelighed, at jeg elsker roser. Men haver og bede udelukkende med roser, finder jeg kedelige. For et par år siden tænkte jeg, at nu kunne jeg ikke klemme flere roser ind, men på mystisk vis er der alligevel et par roser yderligere, som trænger sig ind i min lille have hvert år. I år er ingen undtagelse. Men NU er det slut.

Lige disse uger er der kommet godt gang i roserne, og de planter som holder dem med selskab. Jeg vil knytte et par kommentarer til den enkelte rose, for når jeg selv har skulle erhverve mig roser, har jeg ledt efter andre menneskers erfaringer med rosen på vore breddegrader. I modsætning til sælgernes. Når det er sagt, er det vigtigt at huske på, at roserne kan opføre sig vidt forskelligt alt efter forholdene. Jordkvalitet, mængder af lys og vand er selvfølgelig vigtige faktorer i den forbindelse.
Rosen Alan Titchmarsh er lige så dejlig som manden den er opkaldt efter. De kæmpestore meget boldformede blomster er tunge, og hænger med hoverderne når de springer ud. Det er jeg fløjtende ligeglad med, for de er umådelig smukke. Løvet er i starten af rosensæsonen også meget smukt, men jeg har haft lidt problemer med at holde det pænt senere på sommeren. 
Denne rose hører dog absolut til på min favoritliste.
Lige ved Alan Titchmarsh er jeg plantet rosenskovmærke som bunddække. Den er lidt ustyrlig, men nem at hive op. Den har det med at stikke sine hoveder op gennem rosernes grene, hvilket giver et frodigt udtryk. 
Har man sagt Alan må man næsten også sige Geoff. Jeg har bemærket at rosen Geoff Hamilton vises på flere blogs for tiden, og det forstår jeg så udemærket. Der er kun 2 roser, som jeg har mere end én af i min lille have, og dette er den ene. den er bestemt ikke til at stå for. 
En umådelig lækker rose.
Austinrosen Hyde Hall nederst i billedet og Tantau rosen Giardina blander sig lidt øverst. 
Denne rose er ikke så stor, men sund og sød og med mængder af blomster. På dette foto kan man se, at der er mange knopper på spring. Allium aflatunense Purple Sensation er på retur, mens løvefod blomstrer som var det en lyst. Den limegule farve synes jeg er flot med alt det lyserøde.
Rosen Louise Odier trængte sig på i min lille have sidste år. Og det er jeg glad for. Den er på ingen tid blevet meget stor og blomstrede allerede sidste år meget villigt. Jeg har i år ikke beskåret nogen roser, og har desværre heller ikke plads til at binde dem ned. Det er også unødvendigt, for resultatet af den manglende beskæring har medført, at flere roser kaster sig rundt i bedene med deres lange skud, og lægger sig hen over andre stauder. Som man lige kan ane på dette foto har jeg plantet en lyserød kongelys ved siden af Louise. 
Nu er det langt fra alt som er lyserødt i min lille have. Hvidt og lysegult er også meget velkomment. Her er det Austinrosen Winchester Cathedral. Selvom jeg også de forrige år har sprøjtet mod svampesygdomme, har jeg også haft problemer med løvet på denne. Den står i et bed omkring mit vandhul, hvor solen knalder ned hele dagen. Derfor har jeg i år besluttet at vande rosen mere end de forrige år. Måske det hjælper.
Winchester Cathedral er ellers en smuk rose, som ind i mellem kan få et lille stænk lyserødt som her på fotoet. Knopperne er ofte lidt pink, hvilket er meget charmerende. 
Det fornægter sig ikke, at det er en sport af Mary Rose.
Arvensis Splendens er den eneste éngangsblomstrende rose jeg har. Den er vild i timen og kaster sine lange skud ind gennem hegnet til havenaboen og op i den opstammede kejserbusk.
Knopperne er karminrøde og i udspring har den stadigt lidt pink på sig. Det forsvinder dog hurtigt i takt med at den springer mere ud.
Clematis Broughton Star er selv klatret op i Arvensis Splendens. Den er endnu ikke så stor, for jeg kom for et par år siden til at slagte den, hvorefter jeg gravede den op til storskrald. Jeg fik ikke lige smidt den ud med det samme, og da jeg endelig ville smide den ud, var den begyndt at skyde, så den blev gravet ned igen. På dette foto kan man tydeligt se farven på knopperne til Arvensis Splendens.
Det er en meget yndig klematis, og helt tydeligt hvorfor den hedder noget med "Star" i sit navn.
Poulsen rosen Ghita er en skøn rose. Smuk og dufter som en drøm. Hvad mere kan man forlange af en rose?
Den historiske Madame Alfred Carrière strækker sig mod himlen på rosenbuen.
Duften er helt fantastisk på denne rose.
De to madammer er plantet sammen med klematis Prinsesse Alexandra, som har både enkle og fyldte blomster. Den blomstrer flittigt hos mig, men bladene visner! Mystisk.

Der er masser af andre roser i blomst, men det må blive en anden gang. Nu vil jeg gå ned i haven bevæbnet med min Felco saks og deadheade. 
Snip snap snude.

36 kommentarer:

  1. Tak for gennemgangen af nogle af dine roser i din skønne have. Der ser vildt frodigt ud :)

    SvarSlet
  2. Tak for en skøn rosen-tour rundt i din lille eventyrhave :-)
    Knus Signe

    SvarSlet
  3. Smuk rosentur i din frodige og dejlige have! Ja der er nok at ønske sig til haven!

    SvarSlet
  4. Skønne roser og clematis du præsenterer! Jeg er helt enig i at bede udelukkende med roser er kedelige, det minder alt for meget om de kommunale bede som helt aftænder ens lyst til at have roser i haven. Jeg har længe kredset om Arvensis Splendens, den ser skøn ud hos dig. Jeg valgte i stedet en Paul´s Himalayan Musk, men der kunne måske stadig blive plads til en lille bitte rambler mere i have ;-)
    Jeg venter spændt på clematissen "Dancing Smile", den minder om de to skønne rosa du viser.
    Hilsen Alice

    SvarSlet
    Svar
    1. Begge de roser du nævner bliver koloenorme, så mon ikke du skal nøjes med 1? Jeg var for øvrigt på jagt efter Himalayan Musk,, da jeg købte Arvensis Splendens, men de havde den ikke, så det blev AS i stedet. Den klematis kendte jeg ikke, men jeg har googlet den, og den ser YNDIG ud.

      Slet
  5. Tak for gennemgang af dine roser, min erfaring med Winchester Cathedral er som din, løvet er ikke godt, den har i det hele taget været en skuffelse for mig. Jeg gør som du, køber helst kun en rose af hver slags, men der er og dog nogen, jeg har flere af. I øvrigt synes jeg også, at det ser godt ud, når forskellige roser gror ind i mellem hinanden, når bare de passer i farverne.
    Mme Alfred dufter godt, men hos mig er den klatret højt til vejrs, så jeg kan ikke nå at snuse til den, men jeg kan da nyde synet også uden kontaktlinser ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hehe Lisbeth, jeg har vist også dummet mig ved at sætte 2 madammer på rosenstativet, for de bliver jo meget store. Nå skidt pyt. Så må jeg bare frem med Felcoen.

      Slet
  6. Tak for kigget. Dejlige billeder!

    SvarSlet
  7. Hej Nette.
    Sikke en masse underskønne roser. Vi har også Geoff i en stor krukke. Den blomstrer ikke endnu, men den er helt fyldt med knopper.
    Prinsessen der visner, har måske visnesyge. Prøv at Google det.
    Mange hilsner fra Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Eliane, jeg har også læst i Flemming Hansens (ham der har fremavlet den) bog om klematis. Tror nu nok at knopperne også ville visne, hvis det var visnesyge, men en eller anden svamp er det.

      Slet
  8. Hej Nette.Dejlig rosen kavalkade du viser.Utroligt at du har plads til SÅ mange roser i din lille have.
    Må ha mig en Ghita rose............for den er da skøn.
    De havde mange smukke roser i Kolding.Men jeg var med toget denne gang.
    Og godt det samme i det regnvejr.
    Til gengæld er mine to Alfred roser helt fantastiske i år...........de har bare SÅ mange smukke roser i min lille pergola.
    God pinse knus Jette

    SvarSlet
  9. Dejlige roser!! Tak for tips og fantastiske foto.

    SvarSlet
  10. åh, som det er en dejlig plads til en lille te-pause, dér på den hvide bænk under Arvensis Splendens

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, og der er skygge på varme dage. Væggen vender nord, så det er dejligt at der alligevel er en rose, som har det ok med at stå i skygge.

      Slet
  11. Hej Nette,
    Sikken et fuldstændig overvældende flor din have præsterer. Jeg er meget imponeret, særligt over dine roser. Hvor er de smukke og frodige (igen i år). Jeg misunder dig også en smule, at du kan holde løvet så smukt. Men jeg ved, at du sprøjter - og det gør jeg ikke. Måske jeg burde, selvom det strider mod mine principper. Men altså, vi lever jo kun én gang og det er trods alt om at få det smukkeste ud af livet :-)
    Mange kærlige hilsner fra det fynske.
    Jeg håber og ved, at du nyder dine roser,
    Kh Mathias

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak Mathias Emil. Det strider også mod mine principper at sprøjte, men det er ikke dejligt at se på "sjuskede" roser, og når roserne fylder så meget, som de gør hos mig, ville det være et sørgeligt syn. Jeg giver dig helt ret i, at det gælder om at få det smukkeste ud af livet :-)

      Slet
  12. Meget smukke roser og klematis, og så i en dejlig frodig have man kun kan misunde.
    Vi planter vores roser imellem stauder (som ikke er aggressive i væksten) og sommerblomster. Det klæder roserne umådeligt godt, og vi foretrækker også den frodighed og samspil det giver.

    Vi har også en haveblog på http://haven-i-freltofte.com/ og vil meget gerne dele link med dig, hvis du altså har lyst til det.
    Jeg har lagt et link til din side på vores side, som du finder under MENU.

    Glæder mig til at studere indholdet på din blog og følge med fremover.

    Venlig hilsen
    Morten Albek

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Morten. Det er en spændende og anderledes blog, du har. Jeg skal lige hitte ud af, hvordan jeg linker. Kigger på det i weekenden.

      Slet
  13. Hej Nette Tak for vidunderligt rosen indlæg, det er bare en fantastisk have du har, hvilke roser! God weekend.

    SvarSlet
  14. Vakre roser i en vakker hage. Deg vil jeg følge å hente inspirasjon til min hage under konstruksjon ;-))

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak. Det er spændende at lave sin have. Der er masser af inspiration at hente på mange blogs.

      Slet
  15. Tak for kigget - sikke en hyggelig og smuk have - så den på Claus Dalbys blog..
    Det bliver da vist en bog vi også må eje.....
    God aften til dig

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, Dalby bøgerne bliver man aldrig træt af. Dem kan man slæbe frem igen og igen. Sådan bruger vi jo nok ikke haveblade, som for øvrigt er møgdyre.

      Slet
  16. Tak for kikket Nette, ingen tvivl om du elsker roser - dejlig fortættet have du har....kan godt forstå den skal der skrives en bog om. God aften til dig

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Grethe. Der bor nu andet end roser i min lille have, men ja, jeg har ISÆR svært ved at begrænse mit rosenforbrug ;-)

      Slet
  17. Hej kære Nette
    Var overbevist om min kommentar blev opslået herinde, men det tyder ikke på det, så her er jeg igen :-) Det er fuldstændig forbigået mig, at du havde en blog! Nu har jeg suset rundt herinde og kigget - hvor har du udnyttet dine begrænsede kvm til hver mm. Frodigt, smukt og ikke mindst hyggeligt! Min have er på 400 kvm og ikke nær så godt udnyttet! Har stivlerjord så kæmper med forbedring for at roserne kan klare det. Om sommer er jorden så tør at den revner - gudskelov for siveslager! Mht din smukke lilla rhododendron - man kan beskære efter blomstring, men det er jeg ikke i tvivl om du allerede ved. Jeg glæder mig til at følge dig og haven herinde :-) Stort knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Cendie, jeg så skam godt din kommentar under roserne. Som jeg har skrevet mange gange, er jeg ikke en god fotograf. Dertil kommer at jeg næsten aldrig har mit lille sigt-og-skyd kamera med mig, så de fleste billeder bliver taget med mobilen. Hehe.

      Den der bare havde hele 400 m2. Bare det var mig. Roser kan godt lide lerjord. Ler holder længere på vandet, men det ville være en god idé at kradse lidt komposteret kogødning og/eller rosenjord ned omkring roserne. Ikke alt for tæt på stænglerne. Det komposterede kogødning hører vist egentligt foråret til. Jeg spreder et tyndt lag i det meget tidlige forår. Så er guffet klar, når roserne skal bruge det. Min jord fejler sådan set ikke noget, men jeg jordforbedrer altid. Roser er nogle sultne primadonnaer. Husk blot "lidt men godt", når det gælder gødningen. Jeg gøder aldrig efter 15. juli. Roserne skal have en chance for langsomt at gå i hi :-)

      Slet
  18. Du har så mange fine roser i din have (men det havde jeg godt luret) ;)
    Og tak for gennemgangen, det er altid godt at høre andres erfaringer. Det er altid lidt mere ærligt og brugbart.
    Jeg har haft kig på at anskaffe mig en hvid rose og havde egentlig fastlagt mig på Winchester Cathedral, men jeg kan læse ud fra din (+ Lisbeths) kommentar, at det måske ville være bedre at vælge en anden...?
    Jeg havde bl.a. valgt W.C. ud fra at de hvide blomster tåler regn.
    Mange hilsner
    Ane

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kommer an på, om den skal være kridhvid eller må have en lidt anden tone i knop og udspring. Poulsens Claus Dalby rose arter sig fint hos mig. Jeg er dog blevet meget glad for de helt lysegule, som bliver hvide/creme. Kronprinsesse Mary er dejlig. Det er Clair Austin også, og den kan tåle at få lidt mindre sol end de andre. Så er der selvfølgelig Jacques Cartier, som man ka få i en hvid udgave. Den er meget svagt lyserød i udspring, men bliver helt hvid. Jeg har dem alle, og den som er værst til at få "ting" på bladene er WC. Claire Austin er fra i år, men den ser helt fin ud.

      Slet
  19. Oj så fantastiskt härligt att hitta hit till din fantastiska blogg. Hittade hit genom Claus Dalby. Vilka rosor du visar och klematis. Jag har en del och vissa står högst upp på önske listan. Precis vad jag behöver nu när vinter mörkret sänker sig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du kan evt. prøve at kigge øverst til højre her på siden og klikke på "Mine klematis" og "Mine roser". Jeg forsøger altid selv at finde informationer om de roser, som jeg overvejer at købe.

      Slet
  20. Det ska jag genast göra! Vill bara speciellt nämna dom fina klematis Prinsesse Alexandra och Brighton star!! Dom har hamnat på inlöpslistan!!!

    SvarSlet
  21. Smukke dejlige billeder ��Kender du vyvyan pennell ? Lilla fyldt ? Eller innocent glance ? Dancing smile ? Clematis ? De er også skønne ! Uh der er så meget derude !
    Lækker blog tak for det ��

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak for Roserne 🙋 Jeg kender ikke de roser, du nævner, men der findes SÅ mange vidunderlige, og begrænsningens kunst er svær.

      Slet

Du er altid velkommen til at lægge en kommentar!