Haven

Haven
En lille have på 200 m2

torsdag den 6. marts 2014

Nye programserier på Tv2 om kolonihaver og årets dejligste haver

I aften starter der på Tv2 Fri en ny programserie 'Peter og kolonihaven', hvor 37-årige Peter Nordholm Andersen, der er journalist og redaktør på magasinet 'Økologisk', skal istandsætte sin egen kolonihave og sit eget kolonihavehus. Det program vil jeg da se, for min egen lille have er meget kolonihave-agtig, og det lyder både sjovt og spændende. Tænk hvis man kunne samle et fif eller to op.
Programmet starter i aften kl. 20:40 på TV2 Fri, 
men abonnerer man på Tv2 Play kan man se snigpremieren allerede nu.

Men vent - der er mere:
Tv2 Fri starter også en serie 10. marts med titlen Årets dejligste have.

Her er kanalens egen beskrivelse:
"Tag med vært Ellen Nybo og de to haveeksperter, Dorthe Kvist og Tom Knudsen, rundt i Danmark, når de er på jagt efter "Årets dejligste have".
og
"Vi begynder i Nordsjælland, hvor vi besøger en familie i Holte, som har forvandlet et vildnis til en villahave, hvor børnenes behov spiller en vigtig rolle. I Fredensborg har Lene og Knud pool, petanquebane, køkkenhave og drivhus i deres kæmpe parklignende have - og i Hundested har Preben og Gitte en ambitiøs prydhave i engelsk stil med en masse små stier og et stort udvalg af specielle planter. Hvem går videre til finalen, hvor den endelige vinder findes og præmieres?"

Også dette program kan ses allerede nu, hvis man abonnerer på Tv2 Play.
Så ved I det.

Så er det nu, at jeg spekulerer på, om man på Tv2 Fri har spurgt Claus Dalby, hvor man finder de dejligste haver, for det må han helt klart have mere end styr på. Men programmerne får afgjort alle en chance.

20 kommentarer:

  1. Det var en super information, det lyder som noget jeg må se.
    Mange havehilsner

    SvarSlet
  2. Tak for info. Jeg er så heldig at have tv2 play, så jeg kan se det, når det passer mig. Vil glæde mig rigtig meget til øko kolonihaven. Det med at alt skal være konkurrencer er nu træls, men mon ikke de skønne haver kommer til at overskygge konkurrenceriet ;-)

    Ina/http://annasplads.dk/

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg finder det også betænkeligt, at man ikke kan lave haveprogrammer uden konkurrence momentet. Uvist af hvilken årsag mener man åbenbart, at danskerne kun gider se en udsendelse om haver, hvis der er vindere og tabere. Personligt tror jeg, at de mennesker som interesserer sig for haver er fuldstændigt ligeglade med konkurrencer. Jeg synes ikke, at skønne haver og konkurrencer hører sammen. Forskellige haver kan på hver deres måde være skønne.

      Når det er sagt, har jeg set Årets dejligste have (med Tv2 Play kan man se snigpremiere) med smil på læben. Det var afgjort en god udsendelse, som jeg varmt kan anbefale!

      Slet
  3. Det er godt at vide, tak for info, Nette. Ja, jeg spekulerer jo lidt på, hvorfor haveudsendelserne skal tilkøbes og ikke bliver vist på hovedkanalen, det bliver ikke ved med at være lige spændende at se Station 2 og Hvem vil være millionær;))

    SvarSlet
    Svar
    1. ... hvor har du dog ret, Lisbeth :) Jeg er også en af dem, der må tilkøbe, hvis jeg vil se de programmer, Nette omtaler.

      Slet
    2. Yderst relevant spørgsmål!

      Slet
  4. Tak (og ja, skidt med konkurrencerne), og da vi har TV2Play så vil vi helt sikkert se det an. Lige nu pløjer vi os igennem alle sæsonerne af Gardeners World med Monty Don :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg selv pløjede mig igennem Monty Don i juleferien og for nylig også Alan Titmarschs udsendelser. Det var disse udsendelser, som fik mig til at abonnere på Tv2 Play :-)

      Slet
  5. Tak Nette, jeg skyndte mig hjem fra mit job, smække stængerne op på bordet sammen en caffe latte og nåede og se Peter kolonihaven herligt, siger jeg bare og hvor er der meget jeg kan nikke genkendende til. Ham Peter han er godt nok opfindsom.
    Så du også det svenske haveprogram bagefter ?

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej Linda. Jeg så snigudsendelsen på afsnit 2 af Peter og kolonihaven. Ja, Peter er opfindsom ;-)

      Slet
  6. Tak for tippet, Nette.
    Jeg så udsendelsen, men ved ikke rigtigt hvad jeg skal mene om den. Måske skal den bare lige i gang, men indtil videre irriterer han mig noget så grusomt. Jeg synes han flaksede omkring uden mål eller med, men sådan er udsendelsen nok bare skruet sammen.
    Han får en chance til!

    SvarSlet
    Svar
    1. Lene, eftersom vi er sammensvorne tourtøzer, kender jeg dig jo lidt, og jeg er slet, slet ikke overrasket over din kommentar. Du er alt for organiseret og ordentlig til at forstå Peters tilgang til tingene, som ganske rigtigt var hapsi-flapsi. Men det er helt sikkert et overlagt element i udsendelserne. Jeg har nu set både afsnit 1 + 2 og indrømmer blankt, at jeg grinede højlydt over Peters strabadser. Det er en hippie agtig udsendelse, som nok giver et fint indtryk af kolonihavelivet, men jeg lærte ikke en brik. Fik ingen gode idéer. Udover at jeg flere gange tænkte "don't try this at home". Hahahahaha.

      Slet
  7. Åhhh hvor ville jeg gerne se de programmer, men hjemme hos mig kan vi desværre ikke se TV2 Fri Øv altså :(

    M.v.h. Frk. Vestrup.
    http://hos-frk-vestrup.blogspot.dk/

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, men så må du have hånden op af lommen ;-)

      Slet
  8. Hej Nette.Jeg kan heldigvis se Tv 2 fri..........og er vild med Monty Don og Alan T.
    Men så da også den første udsendelse med Peter og kolonihaven..........lidt rodet,,,,,,,,,men den får en chance til.
    Glæder mig til på mandag når de viser årets dejligste have
    Synes ikke du har skrevet noget om Marianne fra den helbredende have? for hendes have er da også med.God weekend knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jette

      BBC kan afgjort finde ud af at lave haveudsendelser. Mht. Peter og kolonihaven, synes jeg det er et hammersjovt alternativ til de "rigtige" haveudsendelser. Det er altid vigtigt at afstemme "kundens" forventninger, og jeg troede også, at det var en helt anden type udsendelse, end det viste sig at være. Jeg går dog rørt lattermusklerne, og det er ikke så ringe endda.

      Jo, Marianne og hendes dejlige have er med i Årets dejligste have, som de fleste haveentusiaster sikkert vil synes vældig godt om. Jeg vil ikke afsløre mere ;-)

      Slet
  9. Tak, Nette, jeg har ikke en gang set det selv, så jeg er også ret spændt. Og ja, i princippet er det som at sammenligne æbler med bananer at kåre årets dejligste have, men sådan er tv-koncepter for tiden. Dog håber jeg på og regner jeg med at der ikke er nogen, der dømmes ude, for det er da så ikke-haveagtigt som det overhovedet kan være.

    Ham kolonihavenørden skal jeg da se. Glæder mig, han lyder morsom.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvilken humor man er til, er jo forskellig, men jeg fandt programmet Peter og kolonihaven morsomt, selvom jeg ikke lærte en dyt og ejheller fik gode idéer.

      Årets dejligste have er noget HELT andet. Det program kan du godt være stolt af at medvirke i. Det er så småt begyndt at gå op for mig, at de mennesker som sammensætter haveprogrammer overhovedet ikke interesserer sig for haver. For så ville de vide, at konkurrencer slet, slet ikke er nødvendige for at tiltrække seere.

      Slet
  10. Hvem der bare kunne se TV2 Fri. Jeg må læse med her på sidelinjen og "nøjes" med anmeldelserne ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Du "nøjes" vist også med at fare Verden rundt. Ellers kan du købe dig til et abonnement på Tv2 Play ;-)

      Slet

Du er altid velkommen til at lægge en kommentar!