Haven

Haven
En lille have på 200 m2

lørdag den 4. januar 2014

Forårskuller lige efter nytår

Det myldrer op alle vegne. Jeg kan læse på diverse blogs, at foråret er arriveret i mange haver.
Hos mig blomstrer påskeklokkerne ikke. Endnu.
Men foråret har givet mig lidt mærkelige og farlige ...... havelyster.
Symphytum Grandiflorum, kulsukker, er begyndt at blomstre nu! Fotoet er taget i dag.
Den plejer først at begynde at blomstre i maj.
Den er sat ind for at tage kampen op mod naboernes modbydelige skvalderkål og andet ukrudt,
og den er ret sød.
Her er den i blomst. Fotoet er fra maj måned 2012, hvor jeg startede med at plante dem i min have. Den er da fin! Alt det med skvalderen er dog en helt anden historie.
Jeg så et par små formastelige skvalderspirer i dag. Fy-da-føj.
Disse spirer fotograferede jeg også i dag. Tror nok det er vintergækker.
Der er også nogle spirer, som vist nok er pileurt.
Påskeklokkerne er også på vej hos mig, men ikke sprunget helt ud som hos visse andre.
Her er det allium, som allerede er ca. 15 cm oppe.
Det må da ende galt, når vinteren på et tidspunkt snart begynder at vise tænder.
Dette foto er også taget i dag af Claus Dalby ..... 
(ja rosen altså. I kan vel se, at det ikke er hr. Dalby himself)
Lader til at den ikke sover skønhedssøvn, som den vist burde. Der er gang i knopperne.
Rosen lige ved siden af, som også står i krukke lige som Claus Dalby, er Heidi Klum.
Den har oven i købet skudt med en ny knop, og da jeg så dette foto,
fik jeg på trods af at billedet er uskarpt, øje på de små kryb, som ligner bladlus.
Og hvad laver de der midt om vinteren?
 
Og nu til det med de farlige havelyster.
Her om vinteren hvor alle havens linjer er tydelige. Uanset hvor stor eller lille haven er,
må jeg indrømme, at jeg har lyst til at flå det hele ud og begynde forfra. Om igen.
Det var præcis det jeg gjorde i 2009.
Og det er først nu, at haven så småt begynder at blive "gammel" igen.
Jeg fik den gang lavet en professionel plan til haven,
som jeg ignorerede, fordi jeg lige pludseligt - som lyn fra en klar himmel -
blev havetosset. Men mere om det en anden gang.

22 kommentarer:

  1. Lidt af en beslutning at begynde forfra, men spændende er det selvfølgelig.
    Dine spirer på billede 3 er narcisser af en slags, er jeg ret sikker på.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hehe Lisbeth, at have "lyst til" betyder ikke, at der er taget en beslutning.
      Der er mange årsager til, at jeg bør holde mig i skindet. Selvom min have er lille, ville det være enormt resursekrævende. Ikke kun bekosteligt men på alle måder. Tid, evner osv. er også resurser. Især når man tænker på, at jeg er så hovedrystende dårlig til blot at flytte planter, fordi "nu er de lige blevet så flotte" eller "så går der lang tid før der kommer gang i dem igen".

      Mnæ, tror ikke spirerne på billede 3 er narcisser. Det er de for små og spinkle til. Det kunne måske være perlehyacinter.

      Slet
  2. Hej. Jeg synes også det er en stor beslutning at starte forfra. Jeg synes, din have er virkelig flot, men du ved sikkert nok, hvad der skal ske! Her hos mig pibler det også op af jorden. Jeg kan huske sidste år, hvor vi fik hård nattefrost i marts, det kunne spirerne godt klare.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte, Jeg satser på, at mine havelyster går over, hvis jeg sætter mig over i et hjørne, og venter på foråret.

      Håber du har ret mht. at det hele sagtens kan klare en ordentlig tur med Kong Frost.

      Slet
  3. Uha, det er bestemt ikke kun haven der har fået forårskuller. Syntes allerede min hjerne køre på højtryk med nye projekter jeg kunne tænke mig. Det bliver spændende om vinteren kommer med vold og magt og tager forårslyster fra os alle.
    Hilsen Heike

    SvarSlet
  4. Hej Nette.Jeg tror at vi er mange der har forårskuller lige nu.For det kan da ikke gå for hurtigt med det forår.
    Har lige siddet i flere timer med alle mine blomsterbilleder fra forår og sommer.Har slet ikke nået i haven i dag............skulle havde klippet lidt grene ind.
    Men spændende bliver det om vi undgår frosten og sneen.
    God søndag aften knus Jette

    SvarSlet
  5. Nette, din kulrede havequinde!! Der lukkede du sgu munden på mig.... !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Man skal lære hver dag. Jeg troede f.eks. slet ikke, at det var muligt! ;-)

      Slet
  6. Hej Nette Det er vel det der driver have værket hos os, at vi er havetosset og konstant har lyst til at lave om. Sikke det pibler hos dig. Jeg prøvede også kulsukker til et skvalderkålbed, men opgav og anlagde græs i stedet.

    SvarSlet
    Svar
    1. En havearkitekt anbefalede også mig at anlægge en sti på ca. 40 - 50 cm af græs rundt om næsten hele min have, så jeg kunne slå græsset. Nu er min have jo meget lille, så jeg begyndte i stedet at sætte mange krukker med planter i kanterne. ½ meter på 3 sider i min lille have er 20 m2, hvilket = 10% græs, fordi mine havenaboer ikke gider fjerne skvalder. Grrrrrrrrrr.....
      Geranium phaeum kan også klare sig mellem skvalder. Både for storkenæb og kulsukker gælder, at de skal plantes tæt, og at man skal fjerne så mange skvalderrødder man kan, inden plantning.

      Slet
  7. Uha jeg tager det sidste først - lus i rosen i januar - lad os så få noget frost der kan tage livet af dem.
    Spirerne skal nok klare det især løgplanterne kan klare frost og vinter selvom grønne toppe er over jorden. Kulsukkeren ved jeg ikke med, men jeg vil tro det. For 2 år siden havde jeg både scabioser og roser der blomstrede i januar, jeg må indrømme at jeg ikke er vild med det for jeg tror at vinterpausen er god for planterne - dette er muligvis noget sludder....
    Godt at det ikke er Claus Dalby der står og skyder i din have, men rosen Claus Dalby:o)))

    SvarSlet
    Svar
    1. Hehe, ja men man kan aldrig vide med den gode hr. Dalby.
      De små bæster SKAL DØ.

      Slet
  8. Jeg har indtryk af at Claus Dalby er en meget aktiv herre, så måske er den egenskab fuldt med over i rosen :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg får åndenød blot ved at læse om hans gøremål :-)

      Slet
  9. Forårskuller er stærkt undervurderet, synes jeg, vi skal da begejstres og 'tænke lige om lidt' :)
    Glemte du ikke dit forspire-grej i de to sidste indlæg, det skal du jo snart have frem, ikke - som du ved husker jeg som elefant :)
    Kh Anne Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Glemte og glemte. Det er utroligt, hvad man kan finde på hylderne ;-) Jeg trænger vist til nyt så-udstyr......

      Slet
  10. Hej Nette,
    vår hos er men här har vintern kommit tillbaka, minus 10 grader och snö.
    Även jag är en trädgårdstok!
    Kram

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi får også vinter her søndag aften. Lidt frost er godt for nogle ting, men jeg håber vinteren bliver kort.

      Slet
  11. Kære Nette.
    Ja, det er klart at du får lyst til at begynde forfra med haven, nu du er blevet så glad for de lysegule farver:)
    Meeen, en lysegul syren kunne vel godt passes ind i dit lyserøde univers?
    Mange lysegule hilsner fra Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, lysegult passer vældigt godt ind hos mig. Det er slet ikke alt der er lyserødt, men lyserødt og sart lysegult / creme er jeg meget begejstret for sammen ;-) Hvis jeg skulle begynde forfra, ville væksterne være de samme. Det er linjerne, som ville være anderledes. Jeg sover nu på det.

      Slet
  12. Ja der sker magi derude når vinteren er mild.....og ja vintergækkerne har sendt deres spyd op....det bliver så skønt når de får lov at springe ud :0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Mild og mild. Vinteren viser ikke så mange frosttænder her som i Nordjylland, men det blæser en halv pelikan, og det virker som om, at vinteren ikke rigtigt kan beslutte sig.

      Slet

Du er altid velkommen til at lægge en kommentar!