Haven

Haven
En lille have på 200 m2

onsdag den 18. september 2013

Efterårshaven & Sysler

Selvom min have er lille, har jeg en liste så lang som et ondt år med ting jeg skal have gjort, inden frosten og måske sneen sætter en stopper for aktiviteterne. Dahliaknoldene skal f.eks. op af krukkerne og pakkes i kælderen, men det varer forhåbentligt en måneds tid endnu. I dag hoppede der to frække dahlia op i kurven uden forlov. Jeg kunne slet ikke stå for dem, og kunne sagtens se, hvor vidunderlige de ville være med dahlia Stars Lady, Stolze von Berlin, Christine, lyserøde lathyrus etc.
Den nye Dahlia Karma Prospero til venstre og Dahlia Christine til højre.
Dahlia Karma Prospero til venstre og Dahlia Star's Lady. Nederst kan man lige ane en lille dahlia ved navn Rose Quartz. Den er lille, sød og med mørkt løv.
 Der er stadigt en del roser, som blomstrer og derfor må jeg ud med saksen og afpudse dem i takt med, at de visner. På den måde kan jeg fortsat nyde roserne, selvom der nu kun er få tilbage.
Austinrosen Wisley 2008 (ikke at forveksle med Wisley)
Der er også stadigt gang i Eden Rose, og mange roser har masser af knopper. Jeg er dog ikke sikker på, at de når at springe ud. Men måske.
Her er det Rose de Rescht, som har blomstret som en vild og vanvittig hele sommeren.
Jeg klipper også visne blomster af Cosmos Gloria, som jeg har flere steder i haven. Dette eksemplar er blevet over 2 m høj. Det må være Dalby mulden, som har sørget for god næring helt fra foråret.
Denne rosenslynger har jeg lige som Cosmos Gloria også selv sået i det tidlige forår. Jeg troede aldrig den skulle blive til noget. De små sytråde, som skulle forestille plantespirer, så noget sølle ud, men den har sandelig taget revanche. Den er dog helt vedligeholdelsesfri. Næsten alle andre planter  skal der nusses om, men ikke denne. Den skal blot vandes.
 
Alle ovenstående billeder er taget her til aften.
Denne kejserbusk står mørkt mod nord.
Jeg er ikke så pjattet med den, men nu får den en chance mere som opstammet. Jeg var lidt i tvivl,  men jeg fandt ørnenæbbet frem for et par dage siden, og nu ser der således ud:
Så må vi se.
Det er begyndt at blive småtidligt mørkt. Og koldt. Så er det rart, at man kan gå inden for, mens man stadigt er i haven.
Dette billede af Kagehuset tog min havenabo, Cilotte, da hun kom daffende ned i haven i går aftes for at få en varm kop te, lidt hygge og snak om indkøb af forårsløg, som skal lægges .... snart.
Inden for er der tændt op i ovnen, og på denne årstid bliver der lynhurtigt 25 grader.
En dejlig måde at afslutte dagen på.

18 kommentarer:

  1. Jeg er V I L D med din rosenslynge! Mine frø kom aldrig op af jorden, så dem har jeg ikke i år. Men hold da op et pragteksemplar du har!
    Jeg synes det ser godt ud, efter du har stynnet din kejserbusk! Det giver busken et helt andet udtryk og så kan man pludselig se, hvad der er underneden. Smart.
    Der ser hyggeligt ud i Kagehuset, og at der også er dejligt varmt er jo skønt ,for det er køligt om aftenen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Rosenslynge, Rhodochiton, har en lang spiretid, men hos mig tittede spirerne op efter kun 12 dage. De var dog bittesmå og tynde pistlinge i meget lang tid. Jeg priklede dem 1 mdr. fra såning, men troede som sagt ikke rigtigt på projektet. Det giver mig ekstra smil på læben, når jeg nu ser, hvor store og fine de er blevet.

      Kejserbusken er jeg spændt på. I følge Eva (I haven hos Evigglade) kan den få en fin overhængende paraplyagtig effekt. Håber hun får ret.

      Slet
  2. Hej Nette.Er helt enig med Bente......sikke da et pragteksemplar af rosenslyngen......fantastisk.Der ser dejlig frodigt ud i din have endnu.
    Glæder mig til at min lille Rose de Rescht bliver ligeså flot som din.
    Har været ude og lægge 50 rosa og hvide tulipaner i mit nye bed.....men mangler stadig at lægge mange løg endnu.
    Der ser bare så hyggeligt ud i dit lille hus.
    Ses vi på søndag i Lyngby......har du set Cuginaks indlæg?
    God dag knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Jette, jeg havde IKKE set Cuginas indlæg, men det kan sagtens være, at jeg kommer listende til plantemarkedet. Jeg bor ikke så langt derfra. Egentligt har jeg ikke plads til flere planter men ........ man ved jo aldrig.

      Jeg har de forrige år lagt flere hundrede løg, men i år har jeg indtil videre kun ca. 150. Håber jeg kan holde mig i skindet. Jeg hader at lægge dem - men elsker når de titter frem om foråret.

      Slet
  3. Dine rosenslynger er fantastiske, det var godt nok en voldsom vækst. Mine frø blev ikke til noget, så jeg må prøve en anden gang igen.
    Det er dejligt at roserne stadig blomstrer og sætter knopper, sådan er det også hos mig, og det er da bare til at blive glad af.

    Du må endelig ikke tale for meget om vinter og nævne det unævnelige hvide element allerede nu, please...:)
    Hygge i Kagehuset, det dur:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen man er nødt til at planlægge tiden, for vejret venter beklageligvis ikke på os. Har man roser (og passer dem godt), er der altid noget at nyde.

      Slet
  4. Vi har vist samme smag hvad dahliaer angår.
    Hvor ser det rart og tiltalende ud i det lille kagehus. Der kan man vist tilbringe mange timer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, de to stk. store dahlia, Karma Prospero, er virkelig dejlige. Dem er jeg begejstret for. Kagehuset medvirker til at det er som at tage en nanoferie, når man går i haven.

      Slet
  5. Der er bare så hyggeligt i kagehuset:o)
    God ide med kejserbusken det tror jeg du bliver glad for. Det er et par skønne Dahlia du har investeret i her sidst på sæsonen - det er godt at du er så god til overvintring. Generelt har du altså grønne fingre Nette, for hvor det dog vokser og blomstrer flot hos dig! Den der rosenslynger er godt nok skudt i vejret.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg anser nu ikke mig selv som en med grønne fingre. Men det med haveri er lige som med madlavning. I starten er man nødt til at følge opskriften. Når senere man har erfaringen, kan man skeje lidt mere ud ;-)

      Slet
  6. Jeg kan godt forstå at du lod dig friste til nye georginer. Jeg har selv set på nøjagtig den samme lyserøde som du har købt. Den er bare så fin i farven. Måske skulle jeg alligevel overgive mig. Om ikke andet kan jeg måske være heldig i foråret, hvor man kan få knolde alle vegne.

    Hvor ser det bare hyggeligt ud i dit hus.

    SvarSlet
    Svar
    1. Skriv dig navnet bag øret. Eller blokken. Den lyserøde farve er HELT rigtig, og den creme/måneskinsgule midte er vidunderlig sammen med den.

      Slet
  7. Søde Nette,

    Jeg kan altså slet ikke holde mundvandet lige i munden, når jeg ser hvor fantastisk smukt du har indrettet både have og kagehus. Sikke et blomsterflor:o)

    Ak ja, jeg mindes det som var det igår, at du i din store tålmod, skældte de stakkels Rosenslynge-frøplanter ud, fordi de voksede i et ikke Nettevenligt tempo:o) Og se dem nu!!! :o)

    Blot et knus, en kærlig tanke og en varm oktoberhilsen fra havenisserne på Mors

    SvarSlet
    Svar
    1. Tænker nogle gange på, at haven forsøger at lære mig noget om tålmodighed. Det har jeg nemlig kun med små børn, hunde og papegøjer ;-)

      Slet
  8. Hej Nette
    Jeg kan blive saglig når jeg ser på dine billeder fra haven. Og dine roser :-) hvor ser de sunde og frodige ud med grønt smuk grønt løv. Kan jeg ikke få dig til at give mig nogle fif. Mine er spist, og dem der tilbage har rust og andre mærkværdigheder.

    Det ses så tydeligt hvor meget du elsker din have, og dit lille hyggelige Kagehus. Heldigvis er der stadig mange gode timer endnu og hyggelige aftener hvor vi kan nyde vores små fristeder.
    Dejlig efterår til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Linda, jeg købte for et par år siden Ernst Jensens bog Mit liv med roser, som udgives på Klematis. Jeg går som Ernst skriver, at jeg skal. Men ..... når det er sagt har jeg skam også nogle buske, som sidst på sommeren får "ting" på bladene, for jeg stopper med at sprøjte først i juli. Alt i alt sprøjter jeg vel kun 3 gange på en sæson, men den rigtige gødning på de rigtige tidspunkter er også vigtig. Og vand. Masser af vand. Også om foråret før det bliver varmt. Helt som Ernst skriver :-)

      Slet
  9. Så mycket fint du visar, både inne och ute. Visst är det mörkt om kvällarna nu, becksvart, tack och lov inte så kallt.
    Kram

    SvarSlet
  10. Bonjour, je découvre votre site que je trouve très joli. J'admire votre rhodochiton, mon rêve d'en avoir un au jardin, mais je pense que c'est une plante capricieuse cela fait 2 fois que j'achète de la graine et que je manque le semis. Mais j'espère toujours. Merci pour la visite

    SvarSlet

Du er altid velkommen til at lægge en kommentar!