Haven

Haven
En lille have på 200 m2

torsdag den 20. september 2012

Flere efterårsblomster

Der er - trods alt - andet end roser, som der stadigt er liv i, selvom det lakker mod enden med raske skridt. F.eks. er mine første solhatte stadigt i vigør. Efter jeg fik den første, Prairie Splendor, kom jeg til at købe endnu en. Catharina som ses til højre:
og nu jeg var i gang bestilte jeg 2 stk. solhatte, Secret Romance, hos Staudefeen. Hun var så sød at sende yderligere en med som gave, Strawberry Shortcake. Der er knopper i begge Secret Romance, men ingen i Strawberry Shortcake. Jeg håber, at knopperne folder sig ud i år.
Dahlia Starslady er der stadigt masser af liv i
Stoltze von Berlin er altid dejlig
Forrest en ny dahlia jeg købte i år. Megan Dean. Den minder lidt om Stoltze men er mere violet. Bag ved til højre den KÆMPEstore Gitts Perfection med blomster så store som kagetallerkener. Uden overdrivelse.
Høstanemoner taget med mobilen. De står foran Rose de Rescht og fanger farverne derfra. Ved ikke lige om man kan se det på mit sigt-og-skyd billede, men der er flotte sammen.
Jeg har nogle forvirrede selvsåede digitalis rundt omkring, som blomstrer nu.
 Tobakken og stedmoderne er nu også dejlige
Der er også stadigt farve på phloxene. Her er det Hesperis.
Så sniger der sig alligevel en rose ind. Det er Scepter d'Isle.
Det er så skønt at have lidt at glæde sig over, selvom sæsonen næsten er færdig for denne gang for de fleste af os. Det bugner ikke just med blomster, men jeg bliver så glad i låget, af det som gør sig den umage at blomstre nu. Håber jeg kan få lagt nogle af de mange løg, som på mystisk og fræk vis er hoppet op i min kurv. Selvom jeg ikke rigtigt skulle have nogle.
 

19 kommentarer:

  1. Hvor står alle dine blomster flotte. Især dahliaerne er da bedårende smukke.

    SvarSlet
  2. Hej Nette :)
    Det ser jo forrygende ud i din have og det med løg.....hm...mon ikke der sniger sig flere løg ind inden løg-lægger-sæsonen ebber ud? ;o)
    Håber du får en masser lækre blomsterbuketter med op i lejligheden, det elsker jeg ved september, bare plukke og plukke, det gør ikke så meget nu :O)
    God weekend :)))

    SvarSlet
  3. WOW, vilken dahlia-prakt!!! Jag har också en echinacea som jag går och väntar på att knoppen skall slå ut! Men, den har jag sått från frö. Tyvärr, lite för älskad av sniglar är den.

    Trevlig helg!
    /Ruben

    SvarSlet
  4. Det ser herligt ud i din have med masser af skønhed. Din Starslady er meget smuk og overdådig.
    Det bliver vist ikke lige idag det er løglæggerdag, altså hvis himlen ser ud ovre hos jer som den gør her. Regn - regn - regn. Tror blot jeg vil snige mig imellem dråberne og plukke lidt frisk ind til vaserne, det skal nydes så længe som muligt :o)

    SvarSlet
  5. Hej Nette.Smukke dahlia du har.Og som Fru Friis Siger, så er det da bare at plukke løs til vaserne.Dejligt at have solhat,for de blomstre så længe og er så smukke.Har selv lige købt Green Jewel på Fyn hos Staudefeen.Den nyder jeg meget i mit nye bed.Jeg har også fået forkøbt mig på blomsterløg (men det går jeg jo hvert år)Det er bare det med at få det hele i jorden.
    Rigtig god dag til dig Jette

    SvarSlet
  6. Hej Nette
    Det er da nogle virkelig dejlige solhatte du har fået købt i skønne farver.
    Ja godt vi har Dahliaerne til at holde humøret oppe med, tror også jeg skal have nye inde igen i vaserne.

    SvarSlet
  7. Gode billeder af dine endnu mange smukke blomster i haven.
    Solhatte får man nu ikke for mange af.
    Tak for kigget.
    Ha´ en dejlig dag.

    SvarSlet
  8. Sikke nogle dejlige dahlia du har - jeg har selv lige købt Straberry Shortcake hos feen - glæder mig MEGET til den blomstrer - den ser fantastisk ud å¨billeder ihvertfald

    SvarSlet
  9. Skønne, skønne billeder - det hele ser meget frodigt ud :-)

    Gaven var ikke fra mig, men fra Bente ;-)

    Kh. Marlene

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha, Den var god. Giv Bente lidt ekstra korn og en krammer fra mig :0)

      Slet
    2. Det gør jeg - jeg skrev en hilsen fra hende til dig på fakturaen - det så du måske ikke?

      Kh. Marlene

      Slet
    3. Jo da! Puttehønen er generøs.

      Slet
  10. Sjovt som solhattene breder sig til flere og flere haver - helt med rette for de er da nogle fantastiske plantevæsner, som bare står strive og strunke i al slags vejr i nærmest månedsvis. Jeg har lige investeret i et par stykker til mit lysegule bed.

    Scepter'ed Isle er jo bare en fantastisk rose - dejligt med alt det, der trods alt blomstrer endnu. Vi må nyde så længe vi kan.

    SvarSlet
  11. Ummm det ser godt ud Nette!!
    Dine Dahliaer ser stadig godt ud, det syntes jeg ikke mine gør :(
    K.Gro :-D

    SvarSlet
  12. Kære Nette,

    hvor ser der pragtfuldt ud i din efterårshave. Frodig og vital og rigtig rigtig smuk blomstring. Jeg er fuldstændig forelsket i din Stolthed fra Berlin. Et arkitektonisk mesterværk.

    Ja, de forårsløg lever helt deres eget liv uafhængig af vores gode intentioner og selvdisciplinerede aftaler med os selv. Her er der også dukket løg op, selvom jeg svor, at jeg ikke ville lægge så meget som et enkelt lille bitte vintergækløg iår.

    Knus og de allerkærligste tanker fra mig

    SvarSlet
  13. Hej Nette.

    Flotte opstillinger/sammensætninger du har.
    Også i min have er der farvepletter af smukke stauder fra Marlene Staudefe.

    God fornøjelse i efterårshaven / Marthe.

    SvarSlet
  14. Hej Nette.
    Helt fantastisk med alle de flotte planter i den lille bitte have :-) Jeg har 2 tønder land have. Jeg er vildt imponeret over hvor smukt det altid ser ud i din lille have. Du er virkelig god til at skabe stemning.
    K.H. Anette
    http://frupedersenshave.blogspot.dk/

    SvarSlet
  15. så dejlige billeder , de flotte solhatte minder mig om at jeg må handlen igen , jeg havde et par stykker som var plantet ude i et lille bed midt i vores gårdhave, de klarede den ikke ,tror de næste skal i staudebedet, der kan de vel ikke fryse ihjel..
    Diana

    SvarSlet
  16. Hej
    Det er første gang jeg besøger din blog, og jeg er vel nok gået glip af meget. Det må jeg læse op på. Sikke en fin lille have du har! Jeg har en særlig blogliste med kolonihaveblogs. Du kommer på med det samme.
    Tak for kigget!
    Rikke

    SvarSlet

Du er altid velkommen til at lægge en kommentar!