Haven

Haven
En lille have på 200 m2

lørdag den 25. august 2012

Blomster med minder

I dag havde jeg Tourtøserne til teslabberas i haven. I regnvejr. Hvem skulle have troet, at lidt bloggeri for dagbogs effektens skyld kunne føre venskaber med sig? Ikke jeg. De kom alle med smukke blomster.

Da jeg kom slæbende på div ting og sager ned til haven (jeg bor i lejlighed og haven ligger 60-80 m ned af en lille sti), så jeg min havenabo, Gro, gå rundt i sin have. Hun er en af tourtøserne, og var selvfølgelig også inviteret.  "Hvad laver du?" spurgte jeg. "Plukker blomster til dig" lød svaret.
Er den ikke sød?
Lidt senere kom Lone og Lisbeth gående.
Lisbeth ved jeg er tosset med roser og havde denne lille skønhed med.
Desuden havde hun en frøplante fra den dejlige lilla klematis, som hun har skrevet om på sin blog her.
Krea-Lone havde igen begået en eventyrlig buket. Jeg troede den var en smuk købebuket, men nixen. Hun havde selv lavet den af blomster fra sin have.

Det sker ret tit, når jeg går rundt i min lille have, at jeg tænker på nogle af mine blogveninder, som har givet mig planter fra deres haver. En af de første jeg fik på denne måde var fra Lisbeth, som jeg kørte hjem efter vores første tour sidste år. Kl. var mange, og det var buldermørkt. Alligvel spurgte Lisbeth, da vi landede foran hendes hjem, om ikke Gro og jeg ville med ind og "se" haven. Se og se var så meget sagt, for vi kunne knap se en hånd for os. Jeg var hunderæd for at glide i en hundehømhøm eller balre ind i hendes drivhus, en busk eller et træ men Lisbeth spurgte glad og fro, om ikke der var noget vi ville have med hjem. "øhhhm ehhhhmmm, ellers tak" sagde jeg, mens jeg tænkte, hvad HUN dog tænkte på. "hvad med en lyserød klokke? Pink Dwarf. Den er sød", sagde Lisbeth og vupti havde hun taget en spade og gravet "noget" op. Jeg var ikke sikker på, om hun kunne se, hvad hun lavede, men ORK jo. Jeg spurgte flere gange "er du sikker på, at den er lyserød". "Ja-ja og den bliver ikke så høj".
Hun fik ret. Man kan desværre ikke se det på billedet, men den er svagt lyserød og meget sød.
Det vælter op med torskemund alle vegne, fordi jeg fik et par dejlige eksemplarer med hjem sidste år, da vi besøgte Tante Grøns og Syrenprinsens have første gang. Bag ved står en lav blå ærenspris også derfra. Jeg sender tit mange varme tanker til Flade, når jeg går forbi dem. For ikke at tale om når jeg går forbi de flotte pokaler, men det er en helt anden historie.

Sidste år berigede Lene mig med flere skønne verbena hastata, spydverbena. De står højt og flot og dækker for indkig. Det er en fin staude, som kommer igen i modsætning til dens kusine verbena bonarienses, som er en del mere utro. Jeg er meget glad for dem. De tilfører haven flot grafik.
 
Et par planter er kommet i kuverter:
Det markede i baggrunden er lyserøde drejeblomster som kom som små stiklinge fra Flora. De har været meget dejlige i den dejligste babylyserøde farve. Desværre har jeg ikke et godt billede af dem. De er først ved at afblomstre helt nu.
Denne smuksak har jeg sået fra frø:
Fru Friis sendte frø til denne parfumefabrik forklædt som plante i den mest vidunderlige hjemmelavede frøpose.
Blomsterne - som der er MANGE af - lukker sig om dagen, men åbner sig om aftenen og udsender den mest fantastiske duft. Jeg synes, at bladene ligner lidt syrenblade, men det vil jeg nok få et par Flade for at mene. Planten hedder Vidunderblomst. Og den lever op til sit navn.

Det er skønt at mindes giverne ved at nyde planterne fra deres haver.

5 kommentarer:

  1. Kære Nette, hvor er det et skønt indlæg hvor du rigtigt får fremhævet nogle af de ekstra "goder" som bloggeriet kan føre med sig, nemlig nye bekendtskaber og sågar venskaber og planter i ens egen have, som er kommet fra nær og fjern via disse venskaber. Det er bare dejligt.

    I har helt sikkert haft en hyggelig eftermiddag og sikke nogle fine buketter du fik.

    Der ser altså frodigt og skønt ud i din have :)

    Kh, Ulla

    SvarSlet
  2. Egentlig ville jeg have startet min kommentar med: "Hej Nette, din gamle tranlampe...", men efterhånden som jeg kom ned i dit indlæg måtte jeg reviderer lidt på ordlyden, så ovenstående tankespind eksisterer overhovedet ikke... ;o)

    Kære Nette, hvor er det dog et sødt indlæg du har lavet. Der er kommet mange sjove oplevelser ud af at være blogger og mon ikke der venter flere derude. Dejligt med minder i haven. Jeg kan høre en susen for min trommehinder som må være tourtøzernes snak i Nette-haven... ORV I har haft det hyggeligt!! Nogle af jer skal endda afsted igen idag hos Signe, så der bliver snakket igennem.

    Haveknuz fra fru Fniiz - den gamle Jyde :oD

    SvarSlet
  3. Oh hvor har i haft en hyggelig dag. Og ja planter med minder de er de bedste.

    Hilsen Helle

    SvarSlet
  4. Man kan godt sige at der var tiden før bloggen og efter bloggen for det har virkelig ændret meget for mig også.
    Jeg hygger mig også ved at sende tanker til alle jer fra blogverdenen som jeg har fået både planter og frø af. Din vidunderblomst er vidunderlig og meget større end min - jeg tror at det er den gode CD jord som jeg ikke fik fingre i i foråret der gør forskellen.
    Tusind tak for the og superlækre kager - og selvfølgelig det superhyggelige selskab:o)
    Knus/LIsbeth

    SvarSlet
  5. Ja, planter, der er blevet foræret, har større værdi end de købte - det giver jeg dig ret i.

    Det er da også vidunderlige planter, du har fået fra diverse blogvenner :-)

    Kh. Marlene

    SvarSlet

Du er altid velkommen til at lægge en kommentar!