Haven

Haven
En lille have på 200 m2

onsdag den 8. august 2012

2. etape på havetouren

Jeg har været noget fraværende fra Blogland, men tænkte at det vist var på høje tid, at jeg fik afsluttet beretningen om Kongehavetouren 2012. Så her er fortsættelsen:

Efter den sjove lille færge havde transporteret os til fastlandet igen, gik turen op til Haven i Hune, hvor vi skulle overnatte. Dette besøg stod meget højt på min ønskeseddel, efter at jeg for lang tid siden havde læst på fru Friis blog, at man kunne overnatte deroppe. Det var da heller ikke svært at overtale tourtøserne til dette, da touren blev planlagt i februar.

Det blev en fantastisk oplevelse. Haven var stadigt underskøn, selvom Anne Just desværre har været borte i lidt mere end 3 år. Linjerne, rammerne, gulvene, væggene, idéerne er stadigt intakte. Når man træder over tærsklen til haven, tager man et skridt ind i en helt anden verden. Haven er udformet, således at alt uden for forsvinder. Jeg har tendens til at blive dryppende sentimental, og selvom jeg desværre aldrig har mødt Anne Just, fik jeg et stik i hjertet over, at hun var borte. Sikke et tab!
Der var masser af vand i haven
Hvert haverum var forskelligt og der var så mange detaljer, at jeg helt sikkert opdager nye ting næste gang, jeg besøger haven. For der bliver sandelig en næste gang for mit vedkommende.
Annes kunst var at finde mange steder i haven. I dette lille "drivhus", hang der f.eks. billeder af bamser! Meget anderledes end alle de andre malerier, keramik osv. man stødte på rundt omkring. Her spiste vi også den middag, som vi efter megen besvær og tumult fik bragt til os. Hyggeligt var det. Maden var heller ikke så dårlig.
Tak til Lene for tilbud om at låne hendes bukser til at tørre fingre i :0)
Efter middagen gik vi igen tur i haven, og jeg troede det næppe, da jeg fik at vide, at klokken var 23:30. Hurra for de danske, lange, lyse sommeraftener.
Andeboligen ved sen aftentide. Den der var en rapand.
Masser af skønne lange kig
Skønne belægninger på både bygninger og gulv. Her er det f.eks. toiletterne som er blevet camoufleret på den mest charmerende facon.
Et par eksempler på belægninger
Jeg har mange sigt-og-skyd billeder fra Hune, som ved denne gennemgang giver mig lyst til snart at vende tilbage. Lad dette være en opfordring til haveinteresserede, som endnu ikke har været der.
Jeg kunne godt være blevet noget længere, men touren skulle videre, og det hjalp en hel del, at næste etape også gik til en helt vidunderlig have. Tante Grøn havde nemlig vredet armen om på Claus Dalby, som havde lovet at slå de mange låger op for os. Ja, hvor heldig har man lige lov at være?

Forrige år havde jeg lagt billet ind i lodtrækningen om at se denne have, men blev ikke udtrukket, så jeg måtte græde mig selv i søvn. Sidste år var der så heldigvis gevinst. Selvom CD har gennemfotograferet sin vidunderlige have, og jeg derfor næsten følte, at jeg kendte den lidt, blev jeg alligevel overrasket over, hvor dejlig en skønhedsplet det var. Netop fordi jeg sidste år havde besøgt haven og var meget begejstret, troede jeg, at jeg vidste, hvad der var i vente. Men nej. Jeg tog fejl.
Haven var endnu skønnere, end sidste år! Hvordan var det dog muligt?
Da jeg skulle kigge igennem billederne til dette indlæg, slog det mig, hvor usandsynligt dårlig jeg er til at fotografere. Det jeg så og følte (!) ved dette besøg, har jeg slet, slet ikke fået med på billederne. Måske fordi jeg har så travlt med at kigge, at jeg glemmer at fotografere?
Måske fordi CD selv tager så uovertrufne billeder, at mine sigt-og-skyd er ligegyldige?
Måske fordi jeg ikke sigter så godt?
Hvorom alt er, så er her nogle få eksempler:
Jeg er småpjattet med The Sunken Garden
Jeg er helt grøn af misundelse over de skønne lyserøde gulerødder. Jeg købte et par stykker sidste år, men de blev desværre aldrig til noget. Jeg tror det var Anne Gine, som skrev til mig for et stykke tid siden og spurgte om jeg havde billeder af dem. Troede jeg ikke, at jeg havde, men her er da et
Der er selvfølgelig mange Kjeld Sloth inspirerede laaaaaange kig
Jeg indrømmer gerne, at jeg er meget begejstret for det småvilde og naturlige. Man forbinder muligvis ikke Claus Dalby med denne stil. Men jeg tror, at jeg fandt haven endnu skønnere i år, fordi jeg fik øje på så mange eksempler på dette
Jeg tror ikke, at CD sidder så meget ned, men her kunne jeg godt have siddet længe og kigget
Eller her. Bemærk de helt unikke og vidunderlig reoler i baggrunden med påsvejsede sengegavle. De måtte godt bo i min have!

Tiden fløj af sted, og selvom vi var der nogle timer og nød CDs gæstfrihed, måtte vi videre. Claus skulle tale om sin maximalistiske have ved Kjeld Sloths gardenparty, så vi myldrede ind i bilerne om eftermiddagen og satte næsen mod Djursland.

Man kan roligt sige, at der var mange gæster. Blandt de mange mødte jeg også flere bloggere. På dette tidspunkt af vores tour begyndte jeg at spekulere på, hvordan CD bærer sig ad med at overkomme sin faren rundt i ind- og udland, for havde nogen skubbet til mig med en lillefinger, var jeg faldet om af træthed. Det var ikke nemt at fotografere med så mange mennesker, men haven var selvfølgelig spændende.

Her var også dejlige vilde bede
De berømte lange kig
og anderledes mindre haverum

Hermed var Kongehavetouren slut. Vi kørte til færgen, dernæst til Lones far i, hvor vores respektive biler stod og så den lange tur hjem. Trætte og mætte af smukke indtryk.

Tusind mange tak til Tante Grøn og hendes søde mand Syrenprinsen for godt selskab. Utroligt at han kunne holde alle os kvinder ud så længe. Også en meget stor tak til Claus Dalbys fantastiske gæstfrihed. Jeg er i sandhed meget benovet over hans medmenneskelige egenskaber og store generøsitet samt hans faglighed. Og selvfølgelig også tak til Tourtøserne Lene, Lone, Lisbeth og Gro. I har igen været super dejligt selskab! Når alle er tilbage fra ferierne, må jeg vist invitere på kage i Kagehuset. Hvordan vi skal klare at nå dette års tur bare til sokkeholderne næste år, må guderne vide.

Snip snap snude.......








15 kommentarer:

  1. Kære Nette. Jeg har flere gange undret mig over hvor du var blevet af, senest i eftermiddag mens jeg nussede rundt i haven. Og hvad sker der så... en lille pause og vupti... så er konen fra kagehuset tilbage på skærmen. Dejligt!! ;o)

    Personligt syntes jeg nu at du både sigter og skyder ganske godt, vi kan jo heller ikke være professionelle allesammen.

    Skønne billeder fra de nord- og midtjyske skønne haver. I har simpelthen haft en uovertruffen forrygende tour, det er der absolut ingen tvivl om. Jeg mener kun at der en eneste løsning på problemet med at overgå touren til næste år... nemlig Sydengland!!! ;o)

    Tak for et forunderligt kik over hækkene og lad der nu ikke gå så lang tid igen, inden du lægger noget ud i blogland.

    Haveknus fra fru friis

    SvarSlet
  2. Kære Nette
    Selv tusind tak for dejligt selskab og skønne fælles oplevelser i det jyske land. Hvor er det dejligt, at du er tilbage. Og det er simpelthen så skønt at læse din beretning og se dine aldeles fremragende sigt-og-skyd-billeder, jeg slugte det hele og var pludselig tilbage i drivhuset i Hune, hvor vi indtog middagen og grinede igen højt over Lenes flotte tilbud - skønne, skønne minder:o)
    Jeg har heller ikke blogget om denne del af vores tur, men jeg er fuldstændig enig i dine betragtninger om Claus Dalbys have, den var også meget meget smukkere end da jeg første gang så den i 2009 og dengang var den fantastisk smuk:-) Jeg håber at Kjeld Slot åbner sin have til næste år, for jeg vil meget gerne se den igen i ro og mag.
    Jeg har også svært ved at se hvordan denne fantastiske tur kan overgås, men det skal den måske heller ikke... Men at mødes i kagehuset lyder virkelig hyggeligt og når vi først er samlet tror jeg nok der hurtigt kommer spændende ideer på bordet:)
    Vi ses snart
    Knus

    SvarSlet
  3. Hej Nette,
    Hvor var det skønt at genopleve den skønne, skønne tur via dine dejlige billeder. Jeg har ikke selv fået taget mig sammen til et indlæg, men det kommer måske engang! Jeg vil se frem til te og æblekage i kagehuset, men tøv lige en kende. Jeg skal først på ferie :)
    PS: Du må stadigvæk gerne tørre fingre i mine bukser (ret indforstået snak, I know) :)))))))

    SvarSlet
  4. super skønne billeder:) jeg skal selv til haven i Hune (snart) så der er noget at se frem til. Tusinde tak fordi du tænkte på mig mht. billede af Pimpinelle, men jeg har lånt et andet sted:) men tak:) Anne Gine

    SvarSlet
  5. Hold da helt op et dejligt indlæg. Det har jeg siddet længe med og vil helt sikkert vende tilbage til. Du ved, man har jo sine yndlings..... ;) Og dine er ofte med i "puljen".

    SvarSlet
  6. Kære Nette.

    Dejligt at du er tilbage. Du har været savnet. Jeg vil gi` de andre ret i, at du er temmelig dygtig (for at sige det på jysk) af en sigt-og-skyd-fotograf at være.

    Ja, sikke en superskøn weekend vi havde. Du skal ikke ha` ondt af Syrenprinsen. Han nød det kvindelige selskab i stor stil og var stolt som en hane i en hønsegård over, at nogle af jer havde været nede for at se HANS SYRENER!!!!! Så kan det nærmest ikke blive større, vel? :o)

    Hune, Dalbyen og Keld Slot bliver virkelig a hard act to follow. Så jeg er da tilbøjelig til at tænke lidt friisisk her. Next stop THE COTSWOLDS!!!!! Lonepigen klarer jo alt. At køre i den "forkerte" side af vejen, ville hun helt sikkert også klare som en mis. Og du Nette, ville skrige hele vejen ned gennem Sydengland. Det kunne blive rigtig sjovt:o) Men når du må tørre dine (af skræk) sveddryppende hænder af i Lenes bukser, kan det da ikke gå helt galt, vel?

    Spændt på, hvad I får rørt sammen af haverelaterede ingredienser næste år.

    Stort knus til dig Nette og alle I andre tourbo-tøzer. Tusind tak for et rigtig dejligt og minderigt indlæg.

    SvarSlet
  7. PS: Nette, glemte at fortælle, at jeg har boet på havehotel i Hune igen engang. Her i sommerferien gik turen atter til Hune til et weekendophold, hvor vi boede i "Værkstedet", som bestemt ikke var at kimse ad. Du sku` ta` og prøve at bo i Værkstedet, når du igen skal en tur til Hune. Det er helt specielt fordi det ligger lige midt i den (efter min mening) allerskønneste del af haven.

    Flere knus

    SvarSlet
  8. Det er da rigtig fine billeder, Nette. Det er næsten som at være der selv (not). Jeg må vist en tur til Hune med min haveveninde.

    Tak for din kommentar om roser og tips til krukkerne. Jeg må have fat i den klematis.

    kh
    Bettina

    SvarSlet
  9. Sådan Nette.
    Aaaahhhhh det indlæg var værd at vente på :-)
    Ja det bliver svært at overgå den vidunderlige tur, men mon ikke vi finder på noget ?
    Kage i kagehuset lyder som den perfekte start til ny planlægning.
    Ha' en smuk weekend.
    Knus Lone

    SvarSlet
  10. Hej Nette,
    att få besöka Claus Dalby vore verkligen intressant!
    Kram

    SvarSlet
  11. Kære Nette.
    Mange tak for en skøn visuel tur rundt i nogle af de smukkeste haver i jylland, tror ikke jeg fornærmer nogen ved at sige sådan. Jeg skal til Hune næste år, det ligger fast.
    Venligst
    Henrik

    SvarSlet
  12. Kære Nette
    Skøn fortælling og mange fine billeder fra de ypperste haver i Jylland. Helt klart en pragtfuld tur I havde og hyggeligt at rende på jer ude hos Kjeld Slot.

    Next stop må da være England... The Cotwolds er bare en skøn plet på den engelske jord :)

    Ulla

    SvarSlet
  13. Tak for kommentarer! Til alle jer som foreslår England til næste års tour, vil jeg sige, at det står højt på min ønskeseddel, men at jeg også er blevet benovet over, hvor mange skønne pletter der findes i Danmark, når man læser med på Claus Dalbys blog. Som han dog kan finde dem!

    SvarSlet
  14. Søde Nette - tak for at tage os med på jeres helt ualmindelige velgennemførte og fantastiske konge etape. Det er skønne billeder fra unikke og skønne haver med mange indtryk.

    Knus Dorthe

    SvarSlet
  15. Vill bara säga, att dina bilder från CDs trädgård är helt vidunderligt vackra! Fantastiskt vad du fått in mycket KÄNSLA i dem. Har aldrig sett trädgården så vacker! Nu sträcker du på dig, och så hissar vi dannebrogen!!! ;-)

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvarSlet

Du er altid velkommen til at lægge en kommentar!