Haven

Haven
En lille have på 200 m2

fredag den 16. september 2011

Rosen i paradis samt sommerens overraskelse

Når man kommer ned i haven til dette syn, forstår man godt, hvorfor denne rose har fået navnet
"Eden Rose 88". Det andet danske navn "Willestrup" er ..... ikke så rammende, synes jeg.
Roserne har haft hårde betingelser de sidste par år. Først et par meget hårde vintre og denne sidste sommer hvor bladene næsten har været  mere våde end tørre, hvilket de jo slet, slet ikke kan lide. Alligevel står de nu sent på sæsonen med masser af knopper og blomster.
I det nye påskeægbed er der også stadigt mange blomster. Både roser, høstanemoner, brudeslør, phlox og kæmpeverbena har stadigt blomster, omend det mest er roserne, som der er alvorligt gang i. Så mange knopper og blomster på denne årstid, er jo alt besværet værd:
Og nu til sommerens overraskelse:
Jeg havde læst om Odyssey i bogen Mit liv med roser af Ernst Jensen, så da jeg købte rosen Odyssey hos Frans  (som er meget servicemindet og har nogle sunde og dejlige roser) havde jeg derfor store forventninger. Han er så vidt jeg ved, den eneste i Danmark, der har denne rose, og han leverede Odyssey lige til min dør som barrod.  Og hold da op hvor den har vist sig at være sund og vidunderlig smuk!  Den voksede til ca. 150 cm som lyn og torden med meget flotte mørkegrønne skinnende blade og non stop knopper og meget smukke blomster. Den har også en fin duft, omend den ikke er så kraftig:

19 kommentarer:

  1. Skønt med sådan en smuk overraskelse Nette.......kan godt forstå du blev forelsket i den skønhed. Nej regnen og vejret generelt har bestemt ikke været befordrende for et sundt rosenliv i år......men vi krydser fingre for næste år :0)

    Dorthe

    SvarSlet
  2. Skønne, skønne roser :-)
    Jeg har selv Eden Rose - men det kunne da godt være, Odyssey skulle med på ønskelisten. Den er godt nok sød.
    Ha' en rigtig dejlig solskins-fredag!

    SvarSlet
  3. Indtil her i sommer har jeg altid kun syntes, at de fyldte roser var noget særligt. Men pludselig fik jeg øjnene op for de andre også, og nu er jeg helt pjattet med dem.
    Jeg vil dog gerne have, at de dufter - og gerne kraftigt.

    SvarSlet
  4. Odyssey er en ganske vidunderlig rose, som jeg gerne så i min have - jeg har bare ikke fundet den rigtige plads endnu! Og med dine 'roser' om rosen, så bliver ønsket da endnu mere intens :-)

    SvarSlet
  5. Skønne roser Nette, min trediminsionelle have;-)
    Der er bare nogle af roserne der har været merer flittige med blomster end andre og jeg kan godt forstå du er vild med de to roser!
    Knus Gro

    SvarSlet
  6. Det er begge to skønne roser. Hvor er det sjovt at se hvilke roser andre bloggere præsenterer - man bliver da helt inspireret til sin egen rosenhave.

    Jeg har i flere år haft stor fokus på de fyldte roser, men denne Odyssey er virkelig fin også.

    Ulla

    SvarSlet
  7. Hej Nette. Dejlige rosenbilleder, og jeg er enig med dig det har vist ikke rigtig været et rosenår sådan i alm forstand, men danske havefolk er nogle ukuelige optimister, det bliver nok bedre om et par dage....det bliver bedre næste år...Hvis ikke nå ja så ender det som regel jo godt alligevel ved sæsonens afslutning hvor man alligevel synes det har været en godt haveår.
    Henrik

    SvarSlet
  8. Nej, hvor er den bare smuk :-) Hvor er jeg glad for at jeg ikke samler på roser... (endnu ihvertfald) for så kan jeg ikke blive smittet, tror jeg... hmmm :-D

    SvarSlet
  9. Jeg har set den hos en anden blogger, eller hos dig måske. I hvert fald har jeg bestemt, at den skal anskaffes i år. Jeg må have bestilt den hos Frans, men han vil nok ikke levere den til døren hos mig :-)

    SvarSlet
  10. Ja, også jeg er mest til de meget fyldte roser med stærk duft, men Odyssey er noget særligt.

    Jeg ved ikke, hvor mange af denne rose Frans er i stand til at lave, men jeg ville nok indgive en bestilling, hvis den stod højt på min ønskeseddel. Det er så ærgerligt ikke at kunne skaffe de planter, man nu en gang har besluttet skal ind i haven. Jeg har denne sommer brugt utroligt meget tid på at finde bestemte roser, som jeg VILLE have. De var slet ikke sjældne. Blot udsolgt alle vegne! Bl.a. Awakening og Mme Alfred Carrière.

    SvarSlet
  11. Din fine Odyssey ligner næsten en clematis, hvor er den altså fin

    SvarSlet
  12. Hej Nette
    Din Odyssey-rose er meget smuk og efter din beskrivelse også værd at satse på. Jeg tror, at jeg vil bestille en hos Frans.
    Kh. Jørn

    SvarSlet
  13. hej nette, sikke en smuk rose så fin og forsigtig, måske jeg lige skulle ligge blog vejen forbi ham Frans
    hej fra Diana

    SvarSlet
  14. Kære Nette, både Eden Rose 88 og Odyssey ser skønne ud. Jeg elsker simpelthen de enkle roser og den frodighed du beskriver hos Odessey kan jeg godt bruge. Desværre holder jeg købepause lige nu, men jeg håber at det er muligt at skaffe den til næste år:)

    SvarSlet
  15. Ohh, den Odyssey skal da også på min ønskeliste, den er super sød.
    Annette

    SvarSlet
  16. Hvor er din Rose smuk.
    Tak for kigget.

    SvarSlet
  17. Kære Nette

    Uhhhh, din have er skøøøøøøn!!!!!

    Som svar på min blog: Nej, der er ikke noget galt - Ud over at jeg snart skal være farmor, så er der gang i syltning, marmelade, saft, chutney, spinding af garn og plantefarvning. Jeg har jo også en del dyr der skal passes og stadig en skøn pige på 15 år hjemme. - Så .... jeg er bare så fyldt op med alt muligt dejligt - ville da ønske jeg havde tid til at vise det hele med billeder på bloggen. - Men tro mig, du er ofte i mine tanker....du har noget, der bestemt har gjort dig ret nærværende, på en rigtig god måde ♥
    STORT knus fra mig!!!

    SvarSlet
  18. Kære Nette.

    Tak for din rigtig søde kommentar til vores trædrivhus. Jeg blev mægtig glad.
    God fornøjelse med din have og blog.

    Mange hilsener
    Marthe

    SvarSlet
  19. Super skønne billeder :) Det må se så smukt ud i din have med dette skønne sensommervejr.

    Go´ weekend

    Iben

    SvarSlet

Du er altid velkommen til at lægge en kommentar!