Haven

Haven
En lille have på 200 m2

lørdag den 23. april 2011

Av, av, av

Her til morgen vågnede jeg og min første tanke var: Av, av, av hvorfor har jeg ondt over det hele. Så slog det mig. Nååååhhh nok fordi jeg har arbejdet som en murerarbejdsmand i højsæsonen i haven i går. Ovenikøbet glemte jeg lige at tage solfaktor på, så jeg blev også skoldet.

"Rettidig omhu" er vigtigt i haven. Især på denne årstid. Jeg har simpelt hen ikke nået det jeg ville og skulle, for det tog 10 gange så lang tid at plante de nyindkøbte roser og flytte lidt rundt på eksisterende. Jeg har fået den facon, jeg ville have på bedet ud for syren-monstrummet, MEN der er 5 trilliader rødder i jorden stadig væk, så gravearbejdet har været hårdt.

Sammenlagt har jeg brugt mange timer på skiftevis at feje grus i huller og revner på den nye terrasse, vande det hele, vente til det tørrede lidt for så at begynde forfra. Så det er godt, at den kun er ca. 13-15 m2.

Det er helt utroligt meget nemmere med de almindelige fliser, som jeg har fået lagt i baglokalet ved skuret.

Jeg skal på påskebesøg i sommerlandet med overnatning, og måtte tage mig selv i at være irriteret over, at jeg ikke kan fortsætte med mine projekter i haven.  Så var det, at jeg kom i tanker om, hvad det hele går ud på: At nyde både hvad der er, hvad der er ved at blive lavet og glæde sig til resultatet.

En sød og betænksom havenabo havde hængt skiltet øverst oppe i indlægget op på min havelåge i forrige uge, da jeg havde lungebetændelse. Det var da lige i øjet. Selvom jeg ikke er til gule blomster får påskeliljerne lov til at overleve i mit mikroskovbed ved syrenen, og de får da nogle smil med på vejen, når jeg går forbi. Det samme gør perlehyacinterne. Så må jeg øve mig på at smile til skvalderen i skel og hæk :-)

Jeg nappede Claus Dalbys idé med at plante hvide bellis og hornvioler sammen ved vandhullet. Der havde jeg i forvejen sat balkananemoner i efteråret, og det er da blevet nysseligt.
Så der er masser af ting at glæde sig over og nyde. Det gælder jo om at nyde osten og se bort fra hullerne :-)

Fortsat god påske til alle.

9 kommentarer:

  1. Sød skilt, fin terrasse og dejlige blomster. Du har meget at være glad for i din have :-)

    Mange af os vil så gerne det hele på den halve tid i vores haver, men det tager tid - lang tid, at få lavet det hele.

    Godt du fik sat fokus på, at nyde det du har nået, og glæd dig så ekstra meget over det, du når der ud over.
    Hvis tankerne begynder at operere i alt det vi ikke når, forsvinder noget af haveglæden. Haven skal gerne give ro i sindet - ikke stress !!

    Nyd din tur ud i sommerlandet, og kom glad hjem med fornyet energi.

    God påske.

    Hilsen Vivik

    SvarSlet
  2. Det er da et par pæne projekter, du har for. Ja, ting tager tid - men du skal nok blive færdig og få et pænt resultat.

    Hvor er de søde, de hvide bellis og balkananemonerne.

    Fortsat god påske.

    Hilsen Ulla

    SvarSlet
  3. Jeg kender godt det med at man næsten ikke kan løsrive sig og bliver irriteret over at man bliver sulten, så man er nødt til at gå ind og smøre sig en mad. Spild af tid, når man nu hellere vil være i haven :)

    SvarSlet
  4. :-D Godt Nette, du er ved at lære det. Jeg håber du har nydt din fridag på landet.
    Jeg syntes det ser skønt, det var alt arbejdet værd!
    Mange påske hilsner Gro

    SvarSlet
  5. Hvor bliver dine projekter pæne. Det er skønt at få gjort så meget i haven. Men jeg kender alt for godt fustrationen over alt det, man ikke når. Hvorfor kan man ikke bare blive i haven hele tiden ;-)

    Hilsen Ina
    http://annasplads.dk/

    SvarSlet
  6. Kære Nette. Det bliver helt sikkert super flot! og ja, det tager altid meget mere tid end man tror. Jeg skal også huske mig selv på at være glad for det der er gjort og og ikke stresse over det ugjorte. - Jeg har været sammen med familien i påsken, min farmor blev 90 og min søn og svigerdatter kunne fortælle at jeg skal være farmor. De er begge 30 og jeg har længe ønsket det brændende. - Nu skal jeg i haven, efter mange dage, der er en del at lave....men jeg er lykkelig som bare pokker! :-) (Undskyld, men det måtte bare ud ;-)

    SvarSlet
  7. Ih hvor jeg kender det. Normal går det mig ikke på, det som jeg ikke når, men lige nu hvor vi venter hvalp om en god ugestid, så bliver jeg altså lidt stresset, samtidig med jeg nyder det, som jeg har nået.

    Rigtig flot terrasse du har fået lavet, og skønne billeder.

    Jeg er måske ikke den rette til, at sige pas nu på dig selv, men jeg siger det alligevel.

    Nyd nu den sidste påskedag i morgen og pas på dig selv.

    SvarSlet
  8. Tusind tak for jeres dejlige kommentarer. Jeg håber, at I alle har nået noget af det, I havde sat jer for og også taget jer tid til at nyde lidt hygge med familie og venner.
    Flora - eller skulle jeg skrive "bedstemor" - tillykke med den nye titel.
    Madam Bæk, nyd den søde ventetid, som sikkert snegler sig af sted.

    SvarSlet
  9. Det ser vel nok dejligt forårsagtigt ud hos dig - flot terrasse, du har fået lagt ;-)

    I år glemmer jeg ikke solcremen - bruger nu faktor 50 i ansigtet!!! Er blevet totalt solsky efter at have gået så meget ude i flere år.

    Fortsat god påske ;-)

    SvarSlet

Du er altid velkommen til at lægge en kommentar!